برگزاری دوره اسلام‌شناسی و پاسخ به شبهات در زیمبابوه

سازمان فرهنگ و ارتباطات,اسلام

رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه دوره یک‌روزه اسلام‌شناسی و پاسخ به شبهات را به درخواست رئیس شورای عالی مسلمانان این کشور برگزار کرد.

رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه دوره یک‌روزه اسلام‌شناسی و پاسخ به شبهات را به درخواست رئیس شورای عالی مسلمانان این کشور برگزار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به دنبال تقاضای شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی مسلمانان در زیمبابوه از رایزنی فرهنگی ایران در این کشور برای برگزاری یک دوره فشرده اسلام‌شناسی و پاسخ به شبهات ایجاد شده در میان مسلمانان زیمبابوه از سوی طرفداران فرقه وهابیت، دوره یک‌روزه‌ای در سالن اجتماعات مسجد آل محمد (ص) شهر حراره برگزار شد و طی آن حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی، ضمن یک بحث علمی و روش‌مند درباره اسلام و مقایسه اجمالی آن با ادیان دیگر، مخاطبان را به سمتی سوق داد تا اطلاعات پیشین خود از اسلام و ادیان دیگر را بازنگری کنند و به طرح پرسش‌های جدید بپردازند.

در بخش اول این برنامه یک‌روزه که با شرکت تحصیل‌کردگان و شیوخ مساجد اهل سنت قادریه محب اهل بیت (ع) برگزار شد، محسن شجاع‌خانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، ضمن تأکید بر اهمیت این نوع برنامه‌های دانش‌افزایی‌ و ضرورت وقت‌شناسی در انجام امور شخصی و اجتماعی از تقاضای شیخ اسماعیل دعا برای برگزاری این دوره استقبال و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان با مشارکت فعال خود در برنامه حداکثر بهره را از آن ببرند.

سپس طالبی‌دارابی به بحث درباره تعریف دین و دشواری‌های تعریف، طبقه‌بندی دین‌ها و ضرورت آن، مقایسه ادیان ابراهیمی و ادیان شرق و مقایسه ادیان ابراهیمی با هم پرداخت و در ادامه به بحث از معنای اسلام و مسلمان بودن مبادرت کرد.

وی دو معنای اسلام یعنی صلح و دوستی در میان انسان‌ها و تسلیم محض در برابر خداوند متعال را توضیح داد و بیان کرد که اسلام در عرصه حیات اجتماعی به معنای زیست صلح‌آمیز با هم‌نوعان و در عرصه الهیات و هستی‌شناسی یعنی تسلیم بودن محض در مقابل خداوند است و به همین دلیل پیروان دین اسلام را مسلمان می‌نامند و مسلمان یعنی کسی‌که به درگاه خدای واحد تسلیم محض است و با هم‌نوعان از در دوستی و صلح وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی در ادامه بحث به نکته دیگری که در معنای اسلام و مسلمان نهفته است و برخی محققان دین‌شناس مانند هیوستن اسمیت (Huston Smith) نیز به آن توجه کرد‌ه‌اند اشاره کرد.

وی گفت: پیروان دین اسلام را «محمدیست» و نام دین را «محمدیسم» نمی‌خوانند؛ چرا که به باور خود پیامبر بزرگ اسلام (ص) و مسلمانان، حضرت محمد (ص) خود مسلمان بود و نه خالق و نه بنیانگذار دین.

وی ادامه داد: پیامبر در اسلام ابلاغ پیام الهی را بر عهده دارد و پیام الهی او توحید و تسلیم بودن انسان‌ها در برابر الله است و به همین دلیل پیروان دین اسلام مسلمان نامیده‌ شده‌اند و معنای این نامگذاری آن است که دین اسلام مستقل از هویت فردی پیامبر اعظم (ص) است؛ حتی با وجود آن‌که عظمت پیامبر(ص) در قرآن و در نگاه مسلمانان بسیار بالا است.

طالبی‌دارابی همچنین ضمن طرح این پرسش که اگر پیامبر (ص) نام خود را بر دینی که آورده ننهاده است؛ چگونه است برای نمونه شما پیروان عبدالقادر گیلانی خود را قادریه می‌نامید؟ آیا او در جایی خود را آورنده دین و یا مذهبی به ‌نام قادره معرفی کرده ‌است یا تلاش کرد به کشفی معنوی و عرفانی مطابق آموزه‌های پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) دست یابد؟ این پرسش چالشی که با تصدیق حاضران همراه شد، بحث را به سمت انواع گرایش‌ها در دین اسلام سوق داد و سخنران در تبیین این موضوع به فرایند تاریخی شکل‌گیری اسلام به عنوان یک دین نهادینه اشاره کرد و به انشعاب‌های مذهبی در اسلام پرداخت.

بر اساس این گزارش، برخی شرکت‌کنندگان پرسش‌های خود درباره مباحث مطرح شده و نیز چگونگی عکس‌العمل‌ها در مورد شبهات ایجاد شده از سوی طرفداران فرقه وهابیت را مطرح کردند که حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی به تمامی این پرسش‌ها پاسخ داد.

انتهای پیام

کد N939014

وبگردی