آفتاب

اذعان دیک چنی به جنگ‌طلب بودن آمریکایی‌ها

اذعان دیک چنی به جنگ‌طلب بودن آمریکایی‌ها

معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با انتقاد شدید از سیاست‌های باراک اوباما در عرصه‌ سیاست خارجی گفت که دولت آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران و خروج از عراق اشتباهات بزرگی مرتکب شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه هافینگتن پست، دیک چنی معاون جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا در مراسم رونمایی از کتابش علیرغم تاکید همیشگی ایران بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای‌اش مدعی شد که ایران با وجود توافق هسته‌ای می‌تواند به سمت سلاح هسته‌ای گام بردارد که منجر به بروز رقابت تسلیحاتی در منطقه و استفاده از سلاح هسته‌ای برای اولین بار پس از فاجعه هیروشیما و ناکازاکی خواهد شد.

دیک چنی در ادامه باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را به دروغگویی درباره‌ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 متهم کرد و مدعی شد این توافق نه تنها مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود، بلکه مشروعیت لازم را برای دستیابی ایران به این سلاح‌ها فراهم و راه آن را هموار می‌کند.

معاون جورج بوش که نقش مهمی در آغاز جنگ آمریکا در دو کشور عراق و افغانستان داشت با اذعان به جنگ طلب بودن آمریکایی‌ها بیان کرد: همان مردمی که علیه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند، همان افرادی هستند که ما را در زمینه آغاز جنگ علیه عراق در سال‌های2002 و 2003 حمایت کردند.

وی در ادامه انتقاداتش از سیاست‌های اوباما در عرصه‌ سیاست خارجی با تکرار ادعای بی اساس غرب و آمریکا درباره‌ تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای گفت:‌ جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ممکن است اما به شرطی که آمریکا از موضع قدرت مذاکره کند، از اهداف و نکات اساسی دست نکشد و بپذیرند که اگر دیپلماسی شکست بخورد استفاده از گزینه نظامی لازم خواهد بود.

دیک چنی در مراسم رونمایی از کتابش با عنوان چرا جهان به آمریکای قدرتمند نیاز دارد ، ابراز امیدواری کرد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری بعدی این کشور به مسیر درست بازگردد.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح شده است که مقامات ایرانی همواره تاکید می‌کنند برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و تهران تنها برای اهداف صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را دنبال می‌کند.

ایران تاکید می‌کند که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی‌اش ندارد و همواره در این زمینه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

انتهای پیام

کد N938903

وبگردی