آفتاب

موافقت صلیب سرخ کره شمالی با مذاکرات درباره دیدار خانواده‌های جداشده کره‌ای

موافقت صلیب سرخ کره شمالی با مذاکرات درباره دیدار خانواده‌های جداشده کره‌ای

مقام های سئول امروز(چهارشنبه) اعلام کردند، کمیته صلیب سرخ کره شمالی با مذاکرات در سطح کاری با همتای خود در کره جنوبی در اوایل ماه آینده میلادی به منظور هماهنگی دیدار خانواده‌های کره‌ای جداشده در جریان جنگ کره در سالهای 1950-1953 موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این ابتکار عمل در پی توافق نمایندگان دولتهای کره شمالی و جنوبی در چند روز پیش که آنها را متعهد به سازماندهی دیدار خانواده های جداشده کره‌ای در زمانی حدود فستیوال برداشت محصول "چوسئوک" واقع در 27 سپتامبر کرده ، مطرح شده است.

یک مقام وزارت اتحاد کره جنوبی اظهار کرد، کره شمالی پیشنهاد سئول را برای مذاکرات اولیه در این زمینه در تاریخ 7 سپتامبر در روستای مرزی پانمونجام پذیرفته است.

آخرین باری که دیدار خانواده های جداشده کره‌ای در اثر جنگ داخلی این شبه‌جزیره انجام شد مربوط به فوریه 2014 در یک تفرجگاه کوهستانی کره شمالی بود.

در جریان جنگ داخلی شبه جزیره کره در سالهای 1950-1953 که باعث جدا شدن کره شمالی از جنوبی شد میلیونها نفر از خانواده های این شبه جزیره از هم جدا ماندند.

اکثر این کره ای های جداشده از یکدیگر بدون آن که بتوانند خانواده هایشان را که در آن سوی مرز دو کشور بودند ببینند جان باختند.

نزدیک به 66 هزار نفر از مردم کره جنوبی که از میان آنها 12 درصد بالای 90 سال سن دارند در فهرست انتظار برای وقوع دیدار مجدد قرار دارند اما هر بار تنها چند صد نفر از آنها برای این اتفاق انتخاب می شوند.

تصمیم برای سازماندهی دیدار خانواده های جدا شده کره‌ای بخشی از توافقی است که دو کره روز سه‌شنبه گذشته برای کاستن از تنشهای نظامی که آنها را در آستانه درگیری قرار داده بود حاصل کردند. با توجه به زمانی که معمولا برای سازماندهی چنین دیدارهای مجددی صرف شده بعید است که این بار این برنامه تا پیش از ماه اکتبر اجرا شود.

انتهای پیام

کد N938310

وبگردی