آفتاب

قتل دو خبرنگار تلویزیونی در آمریکا مجددا بحث مالکیت سلاح را داغ کرد

قتل دو خبرنگار تلویزیونی در آمریکا مجددا بحث مالکیت سلاح را داغ کرد

پس از آنکه یک گزارشگر و تصویربردار شبکه تلویزیونی WDBJ آمریکا با شلیک گلوله از سوی یکی از همکاران سیاهپوست سابقشان کشته شدند، بار دیگر بحث در میان سیاستمداران آمریکایی بر سر اصلاحات مربوط به مالکیت اسلحه بالا گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه کریستین ساینس مانیتور، پس از آنکه چند روز پیش یک گزارشگر و فیلمبردار شبکه تلویزیونی متعلق به شهری در ایالت ویرجینیای آمریکا با شلیک یکی از کارکنان سابق این شبکه کشته شدند، افراد زیادی از سراسر آمریکا به این دو فرد کشته شده ادای احترام کردند اما سیاستمداران آمریکایی در حال بررسی طرح تقاضاهای جدید به منظور اصلاحات مالکیت اسلحه هستند.

آلیسون پارکر و آدام وارد، گزارشگر و تصویربردار شبکه WDBJ در حالی که صبح روز چهارشنبه مشغول گزارش در یک برنامه زنده تلویزیونی بودند، کشته شدند. پدر آلیسون پارکر گفت که در پی کشته شدن فرزندش این وظیفه را در خود می‌بیند که قوانین مربوط به مالکیت اسلحه را تغییر دهد.

اندی پارکر، پدر آلیسون به خبرنگاران گفت که حامی قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای مالکیت اسلحه است و با فرماندار ایالت ویرجینیا درباره این مساله گفت‌وگو کرده است.

تری مک اولیفه، فرماندار دموکرات ویرجینیا نیز به خبرنگاران گفت که در این ایالت به دنبال اصلاحات مالکیت سلاح از جمله از طریق معرفی قوانینی در مجمع این ایالت برای ملزم کردن به بررسی سوء سوابق کسانی که قصد خرید اسلحه دارند، خواهند بود. این در حالی است که مجمع این ایالت که تحت رهبری جمهوری‌خواهان است، تلاش‌های وی برای مقابله با مالکیت اسلحه را از زمانی که او سال گذشته به مقام فرمانداری ویرجینیا رسید، رد کرده است.

مک اولیفه روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: در آمریکا سلاح‌های بسیار زیادی وجود دارد که آشکارا تعداد زیادی از آنها در دست افراد ناشایست هستند ولی ما برای مقابله با این مساله آنچه را که بتوانیم انجام خواهیم داد.

وی از اقدام برای بررسی سوء سوابق فراگیر حمایت کرد و این بررسی را یک اقدام بخردانه خواند. اما در عین حال اذعان کرده که وستر فلاناگان، فرد مسلحی که کارمندان شبکه WDBJ را کشت، از بررسی سوء سوابق با موفقیت بیرون آمده بود. این در حالی است که فلاناگان به طور قانونی دو سلاح دستی را از جمله سلاحی که در حمله روز چهارشنبه گذشته از آن استفاده کرد، خریداری کرده بود.

سیاستمدارانی که برای رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا در حال مبارزه هستند نیز در این زمینه واکنش نشان دادند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات روز چهارشنبه به خانواده قربانیان این حادثه و همکاران آنها کشته شدنشان را تسلیت گفت. وی وعده داد تا در صورت رسیدن به ریاست جمهوری سیاست‌های محدود کردن مالکیت اسلحه را پیگیری کند.

کلینتون در یک سخنرانی در شهر دموین در ایالت آیووا گفت: ما در دو سال گذشته موارد بسیاری از اتفاقات وحشتناک با استفاده از اسلحه داشتیم اما چنین اتفاقاتی هر روز رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شواهد بسیار زیادی وجود دارد که اگر سلاح تا این حد به آسانی در دسترس نباشد و اگر ما ملزم به اجرای سوء سوابق فراگیر باشیم، شاید بتوانیم جلوی این نوع قتل‌ها را بگیریم.

همچنین اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین و کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه اظهارنظرهای کلینتون را یک واکنش سیاسی به مساله‌ای که بسیار پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر از هر مساله دیگری است، خواند و خواهان حمایت از سلامت روان شد. وی در جریان یک تجمع انتخاباتی در ایالت آیوا اظهار کرد: مساله مشترکی که ما در بسیاری از این موارد خشونت با اسلحه می‌بینیم، کوتاهی نظام حاکم بر آمریکا در معالجه کسانی است که دچار بیماری روانی هستند.

وستر فلاناگان پیشتر با فرستاده یک فکس به شبکه ای.بی.سی نیوز در همان روزی که تیراندازی رخ داد اظهار کرده بود که از شدت عصبانیت در مرز انفجار قرار دارد و علت عصبانیت خود را تبعیض نژادی عنوان کرده بود. وی در سال 2013 از شبکه WDBJ وابسته به شبکه ای.بی.سی نیوز اخراج شده بود.

انتهای پیام

کد N938277

وبگردی