آفتاب

اسلام آباد قول داده زرداری دستگیر نشود

اسلام آباد قول داده زرداری دستگیر نشود

روزنامه نیشن چاپ پاکستان نوشت: دولت اسلام‌آباد به صورت مخفیانه به حزب مردم پاکستان اطلاع داده که رئیس‌جمهور سابق این کشور به اتهام فساد دستگیر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیشن نوشت: یکی از وزرای ارشد کابینه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت: نواز شریف از اظهارات خصمانه رهبران حزب مردم پاکستان درباره ادعای سرکوب آنها توسط دولت اسلام‌آباد مطلع شده و به آنها این اطمینان را داده که آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور سابق پاکستان دستگیر نخواهد شد.

این تحولات و رخدادها در حالی مطرح شده که حزب حاکم پاکستان از یک طرف با حزب تحریک انصاف پاکستان بر سر انتخابات درگیر است و از طرف دیگر به دنبال سازش با جنبش متحد قومی است و این وزیر ارشد کابینه نواز شریف گفت: نخست‌وزیر به دنبال تقابل با حزب مردم پاکستان نیست.

پیشتر، آصف علی زرداری، یکی از رهبران حزب مردم پاکستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی اطمینان خود را نسبت به حزب حاکم و تعهداتش ابراز داشت و گفت که روابطش با نواز شریف بسیار خوب است.

روز پنجشنبه، آصف علی زرداری به حزبش اعلام کرد تا یک راهپیمایی گسترده به راه بیندازند و یک استراتژی مستحکم و قوی علیه دستگیری‌های اخیر اعضای حزب تصویب کرد.

این درخواست‌ها از جانب زرداری پس از بیانیه سید خورشید شاه، رهبر اپوزیسیون حزب مردم پاکستان در مجمع ملی که نسبت به وقوع جنگ در صورت دستگیری زرداری هشدار داده بود، مطرح شد.

سناتور شری رحمان، معاون رئیس حزب مردم پاکستان پیشتر تمایلات دولت اسلام‌آباد را پس از حکم پیگردهای بدون وثیقه علیه رهبران ارشد حزب زیرسوال برده و گفته بود: پیام این حکم‌های پیگرد بجز حملات انتقام‌جویانه علیه ما چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ وی به بیان این مساله پرداخت که حزب مردم پاکستان به خاطر نقش رهبری‌اش در جنگ علیه ترور مجازات می‌شود.

پیشتر، دادگاه ضدفساد در کراچی حکم دستگیری بدون وثیقه یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر سابق و مخدوم امین فهیم رهبر ارشد حزب مردم پاکستان به اتهام دخالت در یک رسوایی فساد چندین میلیون روپیه‌ای در دفتر تجارت و توسعه پاکستان را صادر کرده بود.

روز پنجشنبه همچنین دادگاه ضدتروریسم در کراچی حکم بازداشت وزیر سابق نفت و رئیس کمیسیون آموزش عالی ایالت سند را برای 90 روز تمدید کرد.

قمر زمان کایرا، رهبر حزب مردم پاکستان در یک نشست خبری از بابت این مساله که سیاست‌های سازشی حزب را تخریب کرده، ابراز تاسف کرد و گفت، با این حال حزب از نقش خود در ترغیب و پیگیری دموکراسی در کشور دست بر نمی‌دارد.

روز جمعه نیز، وزیر اطلاعات ایالت سند گفت که برخی عناصر و نیروها نمی‌خواهند اعضای حزب مردم پاکستان را در ایالت ببینند. من در اقدامات دولت اسلام‌آباد در حذف فساد صداقت نمی‌بینم و چون این اقدامات ضدفساد تنها در ایالت سند است.

حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز همزمان با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای با حزب تحریک انصاف پاکستان که رقیب اصلی محسوب می‌شود، در شرایط نابسامانی قرار گرفته است.

حزب حاکم پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که تصمیمات دادگاه انتخاباتی را درباره برکناری ایاز صدیق، به عنوان رئیس مجمع ملی به چالش نخواهد کشید. وی روز جمعه با نواز شریف تماس گرفت و به تبادل دیدگاه درباره اوضاع سیاسی در کشور پرداخت.

در صورت عدم موفقیت در دادگاه عمومی و تفهیم اتهام علیه رئیس برکنار شده مجمع ملی پاکستان، رئیس جدید باید انتخاب شود. در حال حاضر معاون وی مسوول مجمع ملی است.

انتهای پیام

کد N938259

وبگردی