آفتاب

افزایش تنش‌ها در روابط ونزوئلا ‌- کلمبیا

افزایش تنش‌ها در روابط ونزوئلا ‌- کلمبیا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا محدودیت ورود مهاجران کلمبیایی و قاچاقچیان مرزی را که پیشتر باعث واکنش شدید سران کلمبیا و سازمان‌های بین‌المللی شده بود، تشدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز جمعه وضعیت فوق‌العاده این کشور را گسترش و محدودیت‌های مرزی را که هفته گذشته در اکثر شهرهای این کشور اعلام کرده بود، افزایش داد. وی اعلام کرد، 3000 سرباز دیگر را به مناطق غربی این کشور در مرز با کلمبیا اعزام می‌کند.

مادورو همچنین گفت، از دیدار با خوان مانوئل سانتوس، همتای کلمبیایی‌اش برای گفت‌وگو درباره تنش‌های بین دو کشور استقبال می‌کند؛ این در حالی است که مادورو قرار است امروز به آسیا سفر کند.

تنش‌ها بین دو کشور همسایه زمانی ایجاد شد که مادورو مرزی مهم بین دو کشور را برای مبارزه با چیزی که قاچاق و گسترده فعالیت‌های شبه‌نظامی در کلمبیا می‌دانست، بست و در شش شهر غربی این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

مقامات ونزوئلایی همچنین بیش از 1000 مهاجر کلمبیایی را از این کشور اخراج کردند در حالی که 5000 مهاجر دیگر به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کردند.

روز گذشته کمیسیونر عالی سازمان ملل در حقوق بشر از دو طرف خواست تا برای حل این بحران همکاری کنند. در همین حال گروه شورشی فارک که اکنون برای توافق صلح در هاوانا در حال مذاکره است، با انتشار بیانیه‌ای از اقدام دولت ونزوئلا حمایت کرد.

دیدار پیشین وزرای خارجه دو کشور در چهارشنبه گذشته نیز نتیجه‌ای نداشت و روز پنج‌شنبه هر دو کشور سفرای خود را برای مشورت فرا خواندند.

انتهای پیام

کد N938172

وبگردی