آفتاب

درخواست کری برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران

درخواست کری برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران

وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای آزادی امیر حکمتی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری هیل، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم‌زمان با گذشت چهار سال از زمان بازداشت امیر حکمتی، تبعه ایرانی - آمریکایی بیانیه‌ای را منتشر کرد و در آن ضمن نادرست خواندن اتهامات وارد شده آزادی وی را خواستار شد.

امیر حکمتی 32 ساله یک شهروند آمریکایی است که چهار سال پیش به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و در ابتدا به مجازات اعدام محکوم شد. اما حکم وی بعدتر به 10 سال زندان تقلیل یافت. گفته می‌شود وی در سال 2011 به بهانه ملاقات با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بیانه خود آورده است: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم تا با رویکردی بشردوستانه امیر حکمتی را آزاد کند. روز شنبه (امروز) چهارمین سال بازداشت وی است. خانواده او به وی نیاز دارند. آن‌ها می‌خواهند که عزیزشان به خانه، جایی که به آن تعلق دارد بازگردد.

کری هم‌چنین مدعی ناعادلانه بودن اتهامات وی شد و گفت: این یک مرحله سخت است که هیچ خانواده‌ای دوست ندارد با آن مواجه شود. خانواده امیر حکمتی در مواجهه با این بی‌عدالتی مقاومت قابل توجهی را از خود نشان داده‌اند.

او افزود: همان‌طور که رییس‌جمهور اوباما اخیراً گفته است ما تا زمانی که امیر حکمتی به خانه باز نگشته است دست از تلاش برنمی‌داریم. من نیز به رییس جمهور برای بازگرداندن امیر به خانواده‌اش می‌پیوندم.

وزیر امور خارجه آمریکا علاوه بر این آزادی دو شهروند آمریکایی بازداشت شده دیگر در ایران به‌علاوه رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را که واشنگتن مدعی است در ایران ناپدید شده خواستار شد.

بر اساس این گزارش، جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و سعید عابدینی دیگر شهروند آمریکایی هستند که پیش از این به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده‌اند.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در سال جاری قطعنامه‌هایی را به طور جداگانه صادر کرده و در آن آزادی این شهروندان آمریکایی را خواستار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی آمریکاست که به ادعای واشنگتن هشت سال پیش در جزیره کیش در حالی که مشغول انجام مأموریت خود بوده ناپدید شده است. این در حالی است که مقامات ایران بارها این ادعا را قویاً رد و تأکید کرده‌اند که هیچ اطلاعی از لوینسون ندارند.

انتهای پیام

کد N937838

وبگردی