آفتاب

تهدید فزاینده جنگ در سوریه برای اسرائیل

تهدید فزاینده جنگ در سوریه برای اسرائیل

همچنان که مقام‌های آمریکا به اراضی اشغالی سفر می‌کنند تا نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را درباره توافق هسته‌ای با ایران کاهش دهند، برخی تحلیلگران معتقدند این رژیم در تدارک برای مداخله بیشتر در جنگ سوریه در همسایگی‌اش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه اینترنتی انگلیسی زبان صدای آمریکا در تحلیلی درباره افزایش تهدید جنگ داخلی سوریه علیه رژیم صهیونیستی می‌نویسد:

«به گفته سعید عکاشه، محقق مرکز مطالعات راهبردی و سیاسی الاهرام قاهره که در امور اسرائیل تخصص دارد، این تنها مساله توافق هسته‌ای با ایران نیست که اسرائیل را نگران کرده است، گروه‌های شبه نظامی نظیر داعش یا جبهه النصره به عنوان گروهی وابسته به القاعده نیز یک تهدید فزاینده علیه اسرائیل هستند.

عکاشه تاکید می‌کند: گروه‌های شبه نظامی تهدید اصلی از جانب سوریه علیه اسرائیل هستند.

چند روز پیش گزارش مربوط به شلیک موشکهای اسرائیلی به سوی سوریه در کنار برگزاری عملیاتهای نظامی تمرینی بزرگ در اسرائیل آن گونه که لبیب قمحاوی، تحلیلگر سیاسی اردنی می‌گوید، پرسشهایی را درباره این که آیا اسرائیل در حال برنامه ریزی برای مداخله مستقیم‌تر در جنگ سوریه است، مطرح کرد. اما به گفته وی، مداخله ‌اسرائیل در سوریه عمدتا بستگی به فعالیتهای گروه‌های شبه نظامی در آینده دارد.

قمحاوی می‌گوید: در نهایت این مداخله بستگی به این دارد که این نیروهای شبه نظامی کجا باشند، چقدر از مرز با اسرائیل فاصله داشته باشند و چقدر قدرتمند باشند.

کامل عبدالله، یکی دیگر از محققان مرکز الاهرام نیز تصریح می‌کند، اسرائیل همچنین خود را آماده می‌کند تا با افزایش تهدید از سوی دولت سوریه و نیروهای حزب‌الله، هم‌پیمان این دولت، در پی لغو تحریم‌ها علیه ایران مقابله کند.

وی گفت: اسرائیل توافق هسته‌ای ایران را عامل افزایش قدرت ایران برای مقابله با خود تلقی می‌کند.

این در حالی است که برخی تحلیلگران می‌گویند، نگرانی‌های اسرائیل در این زمینه بی پایه و اساس است زیرا ایران با استفاده از اعتبارات آزاد شده خود به بازسازی اقتصادش خواهد پرداخت نه وارد شدن بیشتر به جنگ در سوریه.

ایران در سوریه حامی دشمنان دیرینه اسرائیل یعنی دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و گروه حزب‌الله لبنان به عنوان همپیمان آن بوده است. با این حال همه این دشمنان یک صلح نسبی بلند مدت را با اسرائیل حفظ کرده‌اند هر چند که این صلح پرتنش و گاهی همراه با خشونت بوده است.

به گفته عکاشه، با توجه به پیچیدگی و وحشت آور بودن جنگ،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بعید است که بخواهد تا زمانی که رژیمش با خطر قریب‌الوقوع روبرو نباشد، وارد چنین جنگی شود.

وی اظهار می‌کند: این آخرین کارتی خواهد بود که اسرائیلی‌ها خواهند داشت. اسرائیل تا زمانی که با یک تهدید خیلی سطح بالا مواجه نباشد وارد جنگ نخواهد شد.»

انتهای پیام

کد N937673

وبگردی