آفتاب

سفر صالحی به چین و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور

سفر صالحی به چین و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه چین ضمن دیدار با یکدیگر بر لزوم افزایش همکاری‌ میان دو کشور تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به چین سفر کرده است روز پنج‌شنبه با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی در این دیدار پیام حسن روحانی رئیس جمهور ایران را که در آن ضمن درود به شی جین پینگ همتای چینی‌اش بر اهمیت روابط با پکن تأکید کرده بود ابلاغ کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت که تهران قاطعانه از ابتکار عمل رئیس جمهور چین در خصوص کمربند اقتصادی جدید راه ابریشم و تأسیس بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا حمایت می‌کند و خواهان افزایش همکاری با پکن در زمینه‌های مختلف است.

صالحی در ادامه از نقش چین در مذاکرات هسته ای که به حصول یک توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 منجر شد تشکر و قدردانی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که چین به ایفای نقش تأثیرگذار خود و تلاش برای هموارسازی اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.

به گزارش شینهوا، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت که پکن همیشه برای روابط میان دو کشور ارزش قائل است و آماده است تا با کمک ایران کمربند اقتصادی جدید راه ابریشم را تأسیس کند.

وی همچنین بر همکاری برد- برد میان تهران و پکن در حوزه انرژی، ظرفیت‌های صنعتی و انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تأکید کرد.

وانگ یی ادامه داد: چین در یک همکاری نزدیک با ایران به ایفای نقش سازنده و مثبت خود به ویژه در بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و دیگر مسائل و تضمین اجرای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

وی همچنین توافق هسته‌ای را نتیجه تلاش‌های تمام طرف‌های مذاکره کننده توصیف کرد و گفت: این توافق به حفظ سازوکار عدم اشاعه و تضمین برخورداری ایران از حق انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: توافق هسته‌ای علاوه بر این شرایط مطلوب‌تری را برای توسعه روابط میان ایران و چین فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران و گروه 1+5 در 14 ژوئیه پس از نزدیک به دو سال رایزنی‌های هسته‌ای به یک توافق جامع دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N936902

وبگردی