آفتاب
رویترز اعلام کرد

اطمینان دموکرات‌های آمریکا از عبور موفقیت آمیز توافق هسته‌ای در کنگره

اطمینان دموکرات‌های آمریکا از عبور موفقیت آمیز توافق هسته‌ای در کنگره

خبرگزاری رویترز نوشت: دموکرات‌های آمریکا اطمینان دارند رأی کافی برای محافظت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در کنگره را در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ،‌ دموکرات‌های آمریکا می‌دانند که می‌توانند از توافق هسته‌ای در کنگره محافظت کنند اما با یک مسأله دشوار برای پرهیز از این مسأله مواجهند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بخواهد از قدرت وتوی خود برای تضمین موفقیت توافق استفاده کند.

ریچارد دوربین سناتور دموکرات آمریکایی با اشاره به 34 رأیی که دموکرات ها در مجلس سنا برای محافظت از وتوی رئیس جمهور نیاز دارند به رویترز گفت: ما داریم نزدیک‌تر می‌شویم. من واقعاً از پاسخ مثبت هم حزبی‌هایم دلگرم شده‌ام.

رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره آن را وتو خواهد کرد. قانون‌گذاران 17 سپتامبر درباره این توافق رأی گیری خواهند کرد که در صورت مخالفت، برای لغو وتوی رئیس جمهور به دو- سوم آراء نیاز خواهند داشت. مشاوران سنا می‌گویند که انتظار می‌رود پیش از برگزاری این رأی‌گیری این تعداد آرا جمع شود اگر چه کسب 41 رأی سنا برای متوقف کردن قطعنامه‌ مخالفت‌آمیز اکثریت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای و جلوگیری از وتوی احتمالی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

از نظر کاخ سفید و دیگر حامیان توافق هسته‌ای اجرای آن بدون نیاز به وتوی اوباما تفاوت زیادی دارد. اگر اوباما مجبور باشد از وتوی خود همان‌گونه که تهدید کرده است استفاده کند موجب زیر سوال رفتن توانایی‌اش برای حمایت سیاسی بیشتر از توافق هسته‌ای می‌شود. حامیان معتقدند که در اینجا یک اتحاد بیشتر دست جامعه بین‌الملل را برای الزام ایران به پیروی از تعهداتش قوی‌تر خواهد کرد.

نتایج یک نظرسنجی اخیر رویترز که روز پنج‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که تنها 16 درصد از دموکرات‌ها با این توافق اعلام مخالفت کرده‌اند، در حالی که تاکنون نزدیک به 30 سناتور شامل 27 دموکرات و دو سناتور مستقل با توافق هسته‌ای موافقت کرده‌اند.

کاخ سفید با توجه به احتمال موافقت تعداد بیشتری از دموکرا‌ت‌ها از این توافق طی روزهای آتی به مرز 34 رأی کافی در سنا برای محافظت از وتوی رئیس جمهور و بزرگترین دستاورد وی در عرصه سیاست خارجی و جلوگیری از نابودی آن نزدیک می‌شود.

اگر دموکرات‌ها بتوانند 41 رأی موافق در سنا را به دست بیاورند می‌توانند تصویب قطعنامه مخالفت آمیز کنگره را متوقف کنند. این در حالی است که باقی دموکرات‌ها تاکنون موضع خود را مشخص نکرده‌اند و آنها برای رسیدن به این 41 رأی به 12 سناتور پشتیبان دیگر نیاز دارند.

به گزارش رویترز، دولت اوباما برای کسب حمایت از توافق هسته‌ای به شدت در حال تلاش است و تاکنون سخنرانی و جلسات متعددی را برای رسیدن به هدف خود برگزار کرده است. وی قرار است در یک سخنرانی آنلاین با یهودیان آمریکا درباره توافق هسته‌ای صحبت کند.

بر اساس این گزارش، اگر اوباما بار دیگر از حق وتوی خود استفاده کند، این پنجمین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود که در تمام دفعات قبل کنگره قادر نبوده است وتوی او را لغو کند. غلبه بر وتوی رئیس جمهور تقریباً یک اتفاق نادر آمریکا محسوب می‌شود. تاکنون از میان 2 هزار و 566 بار وتوی روسای جمهور این کشور کنگره توانسته است 110 تای آن را خنثی کند.

انتهای پیام

کد N936898

وبگردی