آفتاب

افتتاح یک مرکز آموزش نظامی ناتو در گرجستان

افتتاح یک مرکز آموزش نظامی ناتو در گرجستان

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک مرکز آموزشی جدید در گرجستان افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مرکز آموزشی ناتو در حالی در گرجستان افتتاح شده که این کشور به دنبال همکاری نزدیک‌تر با این ائتلاف نظامی غربی و همزمان با تلاش‌ها با روسیه است. گرجستان مدت طولانی است که به دنبال عضویت کامل ناتو بوده و امیدوار است برای پیوستن به طرح عمل عضویت که یک اقدام رسمی به سمت عضویت کامل ناتو است در جریان نشست این ائتلاف در شهر ورشو در سال آینده میلادی دعوت شود.

با این حال تحلیل‌گران تردید دارند که ناتو به سبب نگرانی از بابت خشمگین کردن روسیه اجازه پیوستن گرجستان به این طرح عضویت در سال 2016 را بدهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سخنانی صراحتا در این باره موضع گیری نکرد. این درحالی است که براساس اعلام ناتو گشایش مرکز ارزیابی و آموزشی مشترک ناتو- گرجستان در نزدیکی شهر تفلیس، پایتخت این کشور با هدف تقویت تدابیر دفاعی گرجستان است که در سال 2008 جنگی پنج روزه با روسیه داشت.

استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری در کنار ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان بیش از مراسم افتتاح این مرکز گفت: اکنون ما شاهد مشارکت بیشتر گرجستان در ناتو و مشارکت بیشتر ناتو در گرجستان هستیم.

استولتنبرگ گفت: در این مرکز هم سربازان ناتو و هم گرجستان آموزش خواهند دید.

وی در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش ملی کرتسانیسی در نزدیکی تفلیس گفت: این مرکز به گرجستان کمک خواهدکرد تا نیروهای مسلحش را مدرن‌تر و برای مقابله با چالش‌های قرن 21 آماده تر کند.

انتهای پیام

کد N936376

وبگردی