آفتاب

خبرهای مهم علمی در هفته‌ای که گذشت

خبرهای مهم علمی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که تمام شد خبرهای مختلف علمی به رسانه‌ها رسید. در فرصت آخر هفته می‌توانید مروری بر مهمترین خبرها داشته باشید.

مهر نوشت:

دانشمندان امریکایی موفق به یافتن روشی شده اند که می تواند مانع از تکثیر تومورهای سرطانی شده و بافت بیمار را تبدیل به بافتی سالم کند. محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند قادر به کنترل رشد سلول های سرطانی باشند.

محققان مایوکلینیک در تحقیقات خود پی به ارتباط چسبیدن سلولی ( Cell adhesion) با ریز آر ان ای (miRNA) بردند در حالی که تا پیش از این تصور می شد این دو ربطی به یکدیگر ندارند. محققان در این مطالعات دریافتند، زمانی که سلول های عادی با یکدیگر در تماس هستند، زیر مجموعه های مشخصی از miRNAs ژن هایی را که رشد سلولی را ترویج می دهند، سرکوب می کنند.

ساخت تراشه ای مبتنی بر شبکه های عصبی

در سال های اخیر، محققان و دانشمندان در توسعه شبکه های عصبی به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده اند که می تواند گام مهمی در آینده این حوزه باشد. تراشه های مبتنی بر شبکه های عصبی قادر به انجام وظایف شگفت انگیزی هستند که آنها را متفاوت می کند.

وظایفی مانند توصیف تصاویر، ترجمه جملات، انجام بازی های رایانه ای، شناسایی موقعیت های اطراف و حتی داشتن رویا. با وجود انجام وظایف و قدرت خارق العاده این تراشه ها باید یادآور شد که این تراشه ها دارای محدودیت هایی هستند که از میان آنها می توان به کند بودن یا اندازه های بزرگ سیستم های مبتنی بر این فناوری اشاره کرد. چنین محدودیت هایی باعث شده تا محققان گام های مهمی را در این عرصه بردارند.

دستگاه پوشیدنی تحلیل صدای خس خس سینه

صدای خس خسی که از دستگاه تنفسی بسیاری از افراد شنیده می شود به معنای مشکل داشتن دستگاه تنفسی است. محققان امریکایی موفق به ساخت گجت پوشیدنی شده اند که صدای خس خس کاربرانش را تحلیل کرده و به پزشکان اجازه می دهد تا نوع تنفس بیمار را تشخیص و آنها را از میزان خطری که با آن مواجه هستند، آگاه کند.

این گجت با همکاری محقق ایرانی دانشگاه کارولینای شمالی «صبا امرانی» Saba Emrani و «حمید کریم» Hamid Krim از محققان مرکز بنیاد علوم ملی در زمینه مهندسی نانوسیستم ها((ASSIST ساخته شده است. صبا امرانی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

تشخیص آلزایمر و زوال عقل با قلم دیجیتالی

این روش با الهام از روش قدیمی شناسایی بیماران مغزی با استفاده از Clock Drawing Test آزمون طراحی ساعت انجام شده است. در این روش از بیماران خواسته می شود تا ساعتی را رسم کنند که زمان ۱۱:۱۰ را نشان می دهد و سپس از روی این ساعت یک ساعت دیگر را رسم کنند که زمان مشابه را نمایش می دهد.

در این آزمایش، عملکرد افراد برای درک شفاهی، حافظه، تشخیص فاصله و ... مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان به تشخیص بیماری آلزایمر و پارکینسون در افراد پی برد. گروهی از محققان امریکایی موسسه MIT بر پروژه قلم دیجیتالی فعالیت داشته و معتقدند این قلم بیماری و اختلالات مغزی را سریعتر و با دقت بالاتری بررسی می کند. 
5454

کد N936018

وبگردی