آفتاب

شهردار تهران سقف هفت طبقه را برای حفظ عشرت‌آباد تعیین کرد

شهردار تهران سقف هفت طبقه را برای حفظ عشرت‌آباد تعیین کرد

شهردار تهران در آخرین اظهار نظرش درباره بنای در حال ساخت در مقابل کاخ تاریخی عشرت‌آباد تأکید کرد که «ارتفاع این ساختمان با رعایت مباحث مربوط به موضوع میراث فرهنگی خواهد بود و توافق شد که حداکثر هفت طبقه باشد.»

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی ایسنا، آن‌قدر مسوولان مختلف برای حفاظت و بهتر شدن زخم‌های «عشرت‌آباد» قول داده و به تعداد کمی از آن‌ها عمل کرده‌اند که باور کردن سخنان تازه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، درباره مجتمع غول‌پیکر مقابل «عشرت‌آباد» قدری سخت به نظر می‌رسد. او چهارم شهریورماه در رسانه‌ها اعلام کرد: «طراحی آن ساختمان 16 یا 18 طبقه بود که اکنون دقیق نمی‌دانم اما مقرر شد، هفت طبقه روی همکف ساخته شود و این یعنی به اندازه همان ساختمان جلویی که نزدیک به میدان است.»

شهردار تهران تأکید کرد: «با توافقی که میان حوزه شهرسازی شهرداری تهران و حوزه حقوقی و مهندسی سپاه انجام شد، در حقیقت اکنون براساس توافق صورت‌گرفته این ساختمان ساخته می‌شود. ارتفاع این ساختمان با رعایت مباحث مربوط به موضوع میراث فرهنگی خواهد بود و توافق شد حداکثر هفت طبقه باشد.»

قالیباف حتی درباره‌ی دیوارچینی انجام‌شده‌ی این مجتمع نیزگفت: «اگر دقت کرده باشید، دیوارچینی هم در آن طبقات انجام می‌شود و دوستان سپاه به توافق عمل می‌کنند، البته این توافق هنوز مرحله نهایی خود را در بخش اداری طی نکرده است.»

البته در حال حاضر روند کارها مطابق سخنان اخیر قالیباف پیش نمی‌رود، چون مهندسان ساختمان از بالاترین طبقه‌ی مجتمع، دیوارچینی را آغاز کرده‌اند!

از صدور مجوز توقف ساخت مجتمع توسط دادسراهای مختلف و حتی دادن فرصت 24 ساعته توسط دادسرای نظامی هم که بگذریم، علاقه نشان دادن قالیباف به این بحث در صفحه‌ی شخصی‌اش در فضای مجازی باعث شد، این ذهنیت ایجاد شود که او قرار است به داد عشرت‌آباد برسد.

قالیباف اواسط تیرماه دوبار مطالب اینستاگرامش را با عنوان «دلسوزانه با برادرانم» به «عشرت‌آباد» اختصاص داد. او در مطلب نخست نوشت: «در قلب شهر تهران اسکلت‌های ساختمانی عظیم در میدان سپاه بالا رفته است که حتی برای ساخت آن مراحل قانونی لازم هم طی نشده است. تا به امروز نیز مجموعه‌ی مدیریت شهری تهران، دادگاه نظامی و رئیس دیوان عدالت اداری مخالفت قانونی و حتی دلسوزانه خود را با ادامه ساخت این بنا اعلام کرده‌اند.

ولی متاسفانه همچنان کار ساخت‌وساز این ساختمان ادامه دارد. از نهادی که همیشه در راه دفاع از سرزمین، مردم و حقوق آن‌ها پیش‌قدم بوده است، انتظار می‌رود که این‌بار نیز در برابر قانون و برای احقاق حقوق مردم پیشتاز بوده و برای احترام به حقوق عمومی، اقدام به توقف احداث و تخریب این سازه کند.

بنده نیز اگر جای این دوستان و همرزمان سابقم بودم نه‌تنها جلوی احداث این سازه‌ی غول‌آسا را می‌گرفتم، بلکه راهی هم برای بازدید همه مردم به عمارت تاریخی کلاه فرنگی باز می‌کردم.»

در آن زمان به نظر می‌رسید این مطلب کوتاه و دلسوزانه نتیجه داده است، چون قالیباف در دومین مطلبش در اینستاگرام (24 تیرماه) از فرمانده سپاه پاسداران به‌دلیل صدور دستور کاهش فوری طبقات سازه‌ی در حال ساخت در میدان سپاه قدردانی کرد و با تقدیر از سردار عزیز جعفری نوشت: «چندی پیش مطلبی را درباره ساخت سازه‌ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه‌ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی، مورد گفت‌وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می‌کنم؛ اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیش‌رو و مقدم است.»

البته در چند روز اخیر، خبر دیگری نیز از عشرت‌آباد رسید؛ مسئول بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کرد که «دادسرای نظامی تهران در نامه‌ای که دوم شهریورماه به بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران فرستاده است، خواسته تا به سوالات این دادسرا درباره‌ی عشرت‌آباد تا 72 ساعت جواب دهد.»

در این نامه، دادسرای نظامی خواسته بود تا «نام دقیق سابقه تاریخی - فرهنگی مجموعه مورد ادعا‌، فاصله‌ی مناسب ساخت‌وساز با این اثر فرهنگی - تاریخی و نحوه و چگونگی نقض حریم اثر فرهنگی تاریخی مورد ادعا توسط ساخت‌وساز انجام‌شده» اعلام شود.

به گفته تکلو، پس از رسیدن این درخواست به دفتر حقوقی اداره کل میراث تهران در دوم شهریور، این نامه به دفتر معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران فرستاده شد تا آن‌ها موارد فنی و کارشناسی خود را در نامه‌ای به دادسرای نظامی ارسال کنند.

و حالا قالیباف قول ساخت حداکثر هفت طبقه از این 16 طبقه را داده است. با این وجود مشخص نیست چقدر می‌توان روی این حرف قالیباف حساب کرد و آیا این قول به گوش سازندگان مجتمع مقابل عشرت‌آباد می‌رسد؟

خبرنگار ایسنا در حال پیگیری از طریق معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است تا درباره پاسخ نامه‌ی ارسال‌شده به دادسرای نظامی اطلاع‌رسانی کند.

انتهای پیام

کد N935293

وبگردی