آفتاب

اخوان المسلمین و احرار الشام؛ ائتلاف جدید قطری ترکی علیه دمشق

اخوان المسلمین و احرار الشام؛ ائتلاف جدید قطری ترکی علیه دمشق

گروه احرار الشام سوریه که از ائتلاف با جبهه النصره سرباز زده اخیرا تلاش زیادی به خرج داده تا وجهه سیاسی خود را بهبود بخشد و از یک گروه شبه نظامی افراطی به شکل گروهی میانه‌رو مورد تایید غرب تغییر شکل دهد که آخرین آنها طرحی از سوی قطر و ترکیه برای ایجاد ائتلاف بین این گروه با اخوان المسلمین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، در حالی که اختلافات داخلی ارکان احرار الشام را به دلیل تحولات گسترده در ساختار آن تحت الشعاع قرار داده، محمد حکمت، دبیر کل اخوان المسلمین سوریه از «امکان همکاری سیاسی و نظامی میان دو طرف» سخن گفته است.

احرار الشام اخیراً از تصمیم خود برای تشکیل «ارتشی نظامی» خبر داده و وجود هرگونه رابطه سازمانی با القاعده را تکذیب کرده است. این در حالی است که جبهه تروریستی النصره که شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌آید در عالم واقع با احرار الشام در تشکیل اتاق‌های عملیات «جیش الفتح» در چندین منطقه به صورت مشترک عمل کرده است و به ویژه این امر در استان ادلب به چشم می‌خورد. این همکاری باعث تحولی کیفی در تحولات میدانی سوریه شده است و باید گفت ائتلاف به وجود آمده اساساً از طریق همکاری میان دوحه و آنکارا و از طریق ارائه انواع حمایت‌های نظامی و مادی شکل گرفت.

بین مواضع اخیر احرار الشام و تلاش ترکیه جهت ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه ارتباط وجود دارد و نتیجه آن از زبان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مطرح شد که گفته بود مذاکرات با آمریکا درخصوص حمله مشترک علیه داعش در شمال سوریه تکمیل شده است.

منابع سوری می‌گویند که احرار الشام در مواضع اخیر خود پیام آشکاری به واشنگتن فرستاده و هرگونه رابطه سازمانی با القاعده را تکذیب کرده است و جان کربی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا نسبت به ارتباطات احرار الشام با گروه‌های تندرو اظهار نگرانی کرده بود.

در حالی که برخی اختلافات میان اعضای احرار الشام درخصوص منطقه حائل در سوریه آشکار شده است، منابع داخلی می‌گویند که تلاش برای حل و فصل این امر از طریق بازسازی ساختار احرار الشام صورت می‌گیرد به ویژه اینکه رهبران کمیته مرکزی احرار الشام این تصمیم را گرفته‌اند تا اشتباهات النصره را تکرار نکنند. به ویژه اینکه فضای منطقه حکایت از این دارد که بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در آینده و با عنوان «مبارزه با تروریسم» یکپارچه خواهند شد و این امر به معنای آن است که احرار الشام که در حال حاضر یک «دوست» به شمار می‌آید، طرف «متخاصم» به حساب نیاید.

در همین حال، منابع مذکور می‌گویند که ترکیه به احرار الشام تاکید کرده است تا حامی نیروهای زمینی ترکیه در جنگ احتمالی علیه نیروهای حمایت مردمی کرد باشند. احرار الشام مواضع خصمانه‌ای علیه نیروهای کرد دارد و کردها را به بیرون راندن ساکنان عرب از مناطق تحت تصرف خود متهم می‌کند.

این منابع تصریح کردند: مساله برجسته‌تر موضع مطرح شده از سوی اخوان المسلمین سوریه است که اولین دفتر خود را از بیش از یک‌سال قبل در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه پس از چند دهه عدم حضور در سوریه، افتتاح کرد. اخوان المسلمین که مورد حمایت ترکیه و قطر است، به نظر می‌رسد که می‌خواهد در آینده در صحنه سیاسی ظاهر شود و این گام مورد حمایت آنکارا و دوحه است.

احرار الشام با هماهنگی با اخوان المسلمین که یک گروه سیاسی خواهد بود، ستون نظامی به شمار خواهد آمد اما آیا این طرح در به دست آوردن حمایت‌های بیشتر موفق می‌شود یا در نتیجه تضاد در دیدگاه‌های داخلی و منطقه‌ای شکست خواهد خورد. به ویژه اینکه این امر احرار الشام را در مقابله با داعش و النصره قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N935050

وبگردی