آفتاب

دیلی بیست: تجاوز عربستان به یمن با حمایت آمریکا موجب قدرت گرفتن القاعده شده است

دیلی بیست: تجاوز عربستان به یمن با حمایت آمریکا موجب قدرت گرفتن القاعده شده است

پایگاه آمریکایی "دیلی بیست" در گزارشی فاش ساخت، برنده و نافع اصلی تجاوز عربستان به یمن شاخه القاعده در این کشور موسوم به گروه "القاعده در شبه‌جزیره عرب" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه دیلی بیست، در گزارش خود با استناد به مقام‌های آمریکایی و گزارش‌های محلی فاش ساخت، با گذشت چند ماه از آغاز تجاوز عربستان با پشتیبانی آمریکا به یمن،‌ شبه‌نظامیان وابسته به گروه القاعده در شبه جزیره عرب که مدت‌هاست مرگبارترین شاخه القاعده در جهان محسوب می‌شود در حال نزدیک شدن به بندر عدن در جنوب یمن است.

مقام‌های دفاعی آمریکا اذعان کرده‌اند که جنگ پشتیبانی شده از سوی آمریکا در یمن به تقویت القاعده منجر شده و تهدیدی جدی را متوجه امنیت آمریکا ساخته است.

این تصرفات مهمترین پیروزی‌هایی است که القاعده در یمن از ماه مارس که مداخله عربستان در این کشور شروع شد تا کنون کسب کرده است.

این پیروزی‌ها می‌تواند مناطق بیشتری را در اختیار القاعده در شبه جزیره عرب قرار دهد تا به آموزش تروریست‌ها و دسیسه چینی و حمله به منافع آمریکا بپردازد. تا همین اوایل ماه جاری میلادی گروه القاعده در شبه جزیره عرب از حامیانش خواست تا آمریکا را هدف قرار دهند و خواهان حملات به سبک "گرگ تنها" علیه آمریکا شد.

آرون زلین، یک کارشناس "موسسه امور خاور نزدیک" واشنگتن که به مطالعه تحرکات افراطگران می‌پردازد، گفت: گروه القاعده در شبه جزیره عرب به تدریج در حال تقویت ظرفیت‌های خود از زمان مداخله عربستان در یمن بوده است. آنها اکنون قدرتمندتر هستند.

بر اساس گزارش دیلی بیست وضعیت در یمن برای فعالیت القاعده حتی امن‌تر شده است. اعضای این گروه اکنون با مخفی شدن در میان غیرنظامیان کار را برای آنکه آمریکا با حملات پهپادی آنها را هدف قرار دهد سخت‌تر کرده‌اند.

همچنین به نظر می‌رسد این گروه در حال استفاده از جنگ در یمن برای تحکیم جایگاه خود در این کشور است.

دیوید گارتنشتاین-راس، یکی از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن اظهار کرد: القاعده در شبه جزیره عرب خود را در میان گروهی متفاوت پنهان کرده و موجب شده حمله به آن از طریق شیوه‌هایی نظیر برنامه پهپادی آمریکا سخت‌تر شود.

همچنین دیلی بیست در بخش دیگری از گزارش خود فاش می‌کند، نه تنها عربستان در متوقف کردن توسعه القاعده در یمن کوتاهی کرده بلکه برخی نگران هستند که عربستان با القاعده برای مبارزه با نیروهای یمنی همدست شده است.

گزارش‌هایی وجود داشته که نشان داده‌اند القاعده در شبه جزیره عرب و عربستان سعودی ماه گذشته میلادی برای خارج کردن نیروهای انصارالله از شهر عدن همکاری کرده‌اند.

یک مقام مبارزه با تروریسم آمریکا به پایگاه دیلی بیست تصریح کرد: اکنون آشکار است که القاعده در شبه جزیره عرب یکی از نفع برندگان اصلی آشوب ایجاد شده در یمن است. ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها که تلاش دارد حوثی‌ها را عقب براند نمی‌تواند همزمان با القاعده در شبه جزیره عرب هم بجنگد. نتیجه این وضعیت این است که القاعده در شبه جزیره عرب همچنان به پیشروی‌های خود ادمه می‌دهد و از وضعیت بهره برداری می‌کند.

در روزهای گذشته گزارش‌های مطرح شده مبنی بر اینکه القاعده کنترل بندر شهر عدن و مرکز تجاری این شهر و منطقه‌ای از این شهر که در آن کاخ ریاست جمهوری قرار دارد را به دست گرفته است.

گزارش شده که در منطقه دار سعد در شمال این شهر نزدیک به 200 شبه نظامی القاعده مشغول آموزش دیدن در یک پایگاه سابق ارتش یمن هستند.

تصرف عدن به دست القاعده در شبه جزیره عرب می‌تواند موجب دسترسی بیشتر این گروه به منابع جدید و پناهگاه‌های امن شود. برای بسیاری این وضعیت مشابه وضعیت سال گذشته در عراق است هنگامی که گروه تروریستی داعش توانست شهر موصل را که دومین شهر بزرگ این کشور بود تصرف کند.

بروس رایدل، یک مقام بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، که اکنون کارشناس موسسه بروکینگز است گفت: القاعده در شبه جزیره عرب از اراضی تصرف شده در یمن استفاده خواهد کرد تا به طراحی حمله به اهداف آمریکایی چه از طریق الهام بخشی دسیسه‌ها چه از طریق اجرای آنها در یمن کمک کند.

انتهای پیام

کد N934997

وبگردی