آفتاب
عضو سابق تیم مذاکرات آمریکادر گفتگو با مهر:

سندAP را نمی‌توان به صراحت رد کرد/ ضرر همه از رد توافق

سندAP را نمی‌توان به صراحت رد کرد/ ضرر همه از رد توافق

در حالی «آمانو» اصالت سند منتشر شده توسط APدرباره توافق محرمانه ایران و آژانس را رد می کند که عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا بر این باور است که اگر سندی جعلی باشد AP آن را منتشر نمی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته های گذشته یکی از کشمکش های کاخ سفید و سناتورهای کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران مسئله توافق جداگانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

نمایندگان کنگره با وجود محرمانه بودن ماهیت توافقات بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورها خواستار مطلع شدن از جزئیات توافق بین ایران و آژانس بودند. دولت آمریکا در واکنش به این درخواست سناتورها با رد درخواست کنگره در این خصوص اعلام کرد باوجود اینکه از محتویات توافق آژانس و ایران مطلع است اما به علت محرمانه بودن این نوع توافقات از اعلام جزئیات آن معذور است.

در پی این کشمکش ها بین کنگره و دولت آمریکا روز چهار شنبه ۲۸ مرداد رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار یک سند در گزارشی ادعا کرده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه انجام بازرسی ها در سایت نظامی پارچین را به ایران محول کرده است. در پی انتشار این ادعا از سوی این خبرگزاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه هایی ادعاهای آسوشیتد پرس را رد کردند.

رد ادعای آسوشیتد پرس در حالی از سوی «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس صورت می گیرد که «ریچارد نیفو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و از طراحان تحریم های ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر اعلام داشت که اگر سندی جعلی باشد آسوشیتد پرس آن را منتشر نمی کند و نمی توان صراحتا اصالت سند منتشر شده توسط این خبرگزاری را رد کرد.

مشروح گفتگو با «ریچارد نیفو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا در زیر آمده است:

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا سندی را منتشر کرده و مدعی شده است که این سند توافق محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران است. آیا چنین چیزی می تواند صحت داشته باشد؟

ممکن است صحت داشته باشد اما من خودم سند رسمی را ندیده ام و در جایگاهی نیستم که در این خصوص نظری بدهم  که ادعای آسوشیتدپرس صحیح است یا خیر.

برخی کارشناسان مثل «طارق رئوف» کارشناس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اصالت سند منتشر شده توسط آسوشیتد پرس را زیر سوال برده اند و از احتمال جعلی بودن آن خبر داده اند. به نظر شما دلیل چنین اقداماتی از سوی برخی رسانه ها چیست؟

من نمی توانم در این خصوص قضاوت کنم. تصور من این است اگر چیزی جعلی باشد آسوشیتد پرس آن را منتشر نمی کند. بنابر این اگر این سند جعلی است باید اینگونه متصور بود که آسوشیتد پرس فریب خورده است.

با وجود این حقیقت که توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی محرمانه است، چرا سناتورهای کنگره بر رویت توافق مذکور اصرار دارند؟

دقیقا مثل ایران در آمریکا هم نگرانی های زیادی درباره برخی جزئیات خاص توافق حاصل شده در وین وجود دارد. من مطمئن هستم که این خواست سناتورها برای درک بهتر از توافق صورت می گیرد.

تبعات رد احتمالی توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ توسط کنگره آمریکا برای این کشور چه خواهد بود؟

من معتقد هستم تبعات رد احتمالی توافق برای تمامی طرف ها منفی خواهد بود. تحریم های ایران تشدید خواهند شد و به دنبال آن ایران بخش های از برنامه هسته ای خود را که متوقف کرده بود و یا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک محدود کرده بود را از سر خواهد گرفت. تمامی این مسائل موجب تنش در منطقه خواهد شد که به نفع هیچ کس نخواهد بود.

کد N934877

وبگردی