آفتاب

سفارت تونس در دمشق بازگشایی می‌شود/ تلاش برای بازگرداندن تکفیری‌های تونسی از سوریه

سفارت تونس در دمشق بازگشایی می‌شود/ تلاش برای بازگرداندن تکفیری‌های تونسی از سوریه

وزارت خارجه تونس از رایزنی‌ با دمشق برای بازگرداندن اتباع تونسی که در سوریه به تکفیری‌ها پیوسته‌اند خبر داد و اعلام کرد سفارت تونس هفته آتی در دمشق بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری الفجر، الطیب البکوش، وزیر خارجه تونس فاش کرد که وزارت خارجه این کشور در راستای فراهم‌سازی شرایط برای بازگشت شبه‌نظامیان تونسی که در سوریه حضور دارند، با دمشق تماس‌هایی داشته است.

این مقام تونسی درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه اظهار داشت: ما از سوریه یک بیانیه رسمی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه این کشور آماده پذیرش کنسول و فراهم سازی شرایط برای حمایت از هیات همراه وی است و نماینده ما تا اواخر ماه جاری به سوریه فرستاده خواهد شد.

‌وی ادامه داد با هیات‌هایی در ترکیه، اردن و لبنان درمورد جمع‌آوری اطلاعات اتباع تونسی مقیم، غیر مقیم و نیز تونسی‌هایی که در اقدامات تروریستی شرکت کرده‌اند، همکاری داریم.

البکوش اظهار داشت: مساله زندانیان تونسی در سوریه برای ما اهمیت دارد و ما تلاش می‌کنیم آنها را باز گردانیم. کانال‌های ارتباطی ما با شبه‌نظامیان تونسی حاضر در سوریه نیز برقرار است. بسیاری از آنها اکنون پشیمان هستند و می‌خواهند به کشور خود بازگردند و ما هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر خارجه تونس با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد تونسی‌های حاضر در سوریه وجود ندارد گفت: تاکنون بیش از ده‌ها تونسی به کشور بازگردانده شده‌اند.

مقامات تونس تندروهای اهل این کشور که برای جنگ از تونس خارج شده‌اند را حدود سه هزار تن تخمین زده‌اند اما کارشناسان سازمان ملل که در ژوئیه گذشته از تونس بازدید کردند این گروه را بیش از پنج هزارتن برآورد کرده‌اند که چهار هزار نفر از آنها در سوریه هستند.

از سوی دیگر حبیب الصید، نخست وزیر تونس ضمن درخواست از تمامی مردم این کشور برای ورود به نبرد با توریسم تاکید کرد که کشورش وارد جنگی طولانی علیه تروریسم شده و این جنگ نیازمند هوشیاری و آمادگی کامل، ابزارها و لوازم مورد نیاز و نیز نیروی انسانی است.

الصید در گفتگو با پایگاه شبکه خبری العربیه به اشتباهات امنیتی که باعث شد دولت در ارزیابی عملیات تروریستی اخیر این کشور و نیز تعیین نقاط ضعف شتاب زده عمل کند اعتراف کرد و افزود: دولت اقداماتی از جمله ایجاد تغییرات اساسی در نقشه امنیتی ضد تروریسم، افزایش امنیت شهرها، تاسیات حیاتی و مناطق گردشگری را در پیش گرفته است.

نخست وزیر تونس با اشاره به اینکه حالت فوق العاده تنها در شرایط استثنایی برقرار می‌شود و با پایان دلایل موجودیت آن این حالت نیز متوقف خواهد شد، گفت: تمدید به تحولات امنیتی و جنگ با تروریسم بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N934799

وبگردی