آفتاب

تنها 3 زندانی گوآنتانامو را نیروهای آمریکایی بازداشت کرده‌اند

تنها 3 زندانی گوآنتانامو را نیروهای آمریکایی بازداشت کرده‌اند

در حالی که منتقدان طرح اوباما برای بستن زندان بدنام گوآنتانامو درباره تهدیدات خطرناک آن برای امنیت ملی هشدار می‌دهند، تحقیقات روزنامه گاردین نشان می‌دهد که اکثریت کسانی که "بدترین بدترین تروریست‌ها" نامیده می‌شوند از سوی نیروهای غیرآمریکایی و برای بازجویی بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تجزیه و تحلیل اسناد فراموش شده مرتبط به بازداشت افراد نشان می‌دهد که تنها سه تن از 166 زندانی محبوس در گوآنتانامو به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شده‌اند. باقیمانده 166 زندانی عمدتا از سوی متحدان آمریکا از جمله پاکستان و افغانستان بازداشت و به این زندان فرستاده شده‌اند. براساس تحقیقات روزنامه انگلیسی گاردین، پایه و اساس بازداشت این افراد در گوآنتانامو اعتماد مقام‌های آمریکایی به سرویس‌های امنیتی جنگ‌ سالارها و جاسوسان در افغانستان و پاکستان بوده است.

نه تنها این گروه‌ها مسئول اکثر بازداشت‌ها هستند (حدود 98 درصد) بلکه نیروهای آمریکایی جزئیات اندکی درباره علت بازداشت آنها در اختیار داشتند. 68 تن از آنان از سوی نیروهای پاکستانی و یا جاسوسان بازداشت شده‌اند. در این میان دست کم 17 تن از سوی سرویس اطلاعات پاکستان بازداشت شده‌اند که گفته می‌شود حامی مالی طالبان افغانستان هستند و چشم‌ خود را روی مخفیگاه اسامه بن لادن رهبر طابق طالبان در ابیت آباد و صحت ادعاهای مقام‌های پاکستانی بسته‌اند که می‌گویند افراد بازداشتی تروریست‌های خطرناک هستند. حدود 30 تن از سوی نیروهای افغان بازداشت شده‌اند که عمدتا شامل جنگ سالارها و وابسته به تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی طالبان در سال‌های اولیه 11 سپتامبر بودند.

یک گزارش سنا در سال 2009 فاش می‌کند که بسیاری از نیروهای ویژه آمریکایی برای کمک افغان‌ها و پاکستانی‌ها پول پرداخت می‌کردند. از آنجایی که مقام‌های آمریکایی در آن زمان شناخت اندکی از شبکه‌های تروریستی داشتند، به شدت به متحدانی همانند پاکستان برای بازداشت مظنونان متکی بودند. همین امر منجر شد که مقام‌های آمریکایی و بازجویان گوآنتانامو اطلاعات اندکی درباره افراد بازداشتی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N934772

وبگردی