آفتاب

داووداغلو خطاب به احزاب مخالف: ما هیچ پیشنهاد بدی نداده‌ایم!/ بیایید مذاکره کنیم

داووداغلو خطاب به احزاب مخالف: ما هیچ پیشنهاد بدی نداده‌ایم!/ بیایید مذاکره کنیم

انتقاد اپوزیسیون ترکیه از شکست حزب عدالت و توسعه در تشکیل دولت ائتلافی، رهبر این حزب و نخست وزیر موقت آنکارا را مجبور به دفاع از طرح خود برای تشکیل دولت موقت کرد.

انتقاد اپوزیسیون ترکیه از شکست حزب عدالت و توسعه در تشکیل دولت ائتلافی، رهبر این حزب و نخست وزیر موقت آنکارا را مجبور به دفاع از طرح خود برای تشکیل دولت موقت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور وی را مسئول تشکیل دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات زود هنگام کرد، در جمع خبرنگاران گفت، قصد دارد سمت‌هایی را به برخی شخصیت‌های احزاب مردم جمهوری خواه و حرکت ملی‌گرا ارائه دهد.

اما مقامات اجرایی هر دو حزب با "زشت و زننده" خواندن این پیشنهاد باعث شدند تا داوود اوغلو به حمایت از طرح خود و بعضا حمله و انتقاد از احزاب رقیب دست بزند.

نخست وزیر موقت ترکیه در ادامه اظهاراتش در جمع خبرنگاران عنوان کرد: قانون صراحتا می‌گوید که پیشنهادها باید به اعضای احزاب ارائه شود. با این حال اگر رهبران این دو حزب بخواهند با من دیدار کنند در دفتر من به روی آنها باز است. با اینکه من پیشتر از آنها درخواست می‌کردم که بیایید پیش از ضرب الاجل 45 روزه، دولت را تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: فشار وارد کردن به اعضای یک حزب و آنها را به بی‌اخلاقی متهم کردن، درست نیست. مساله‌ای که پیشنهاد می‌شود این است، بیایید با هم کشور را برای دو ماه اداره کنیم. نه من و نه همکارانم در امور داخلی هیچ حزبی دخالت نکرده و هرگز هم نخواهیم کرد. ما هیچ کار غیراخلاقی نکرده و نخواهیم کرد. ما هیچ پیشنهاد زشت و زننده‌ای به کسی نداده‌ایم.

نخست وزیر در حالی پنج روز فرصت دارد تا کابینه دولت موقت را تشکیل دهد که قانون وی را مجبور می‌کند برخی سمت‌های کابینه را به اعضای احزاب اپوزیسیون ارائه دهد. در صورتی که احزاب اپوزیسیون این پیشنهاد را نپذیرند نامزدهایی خارج از پارلمان می‌توانند برای پر کردن سمت‌ها انتخاب شوند. در بین سه حزب رقیبی که در انتخابات هفتم ژوئن آرای لازم را به دست آوردند اما تنها حزب دموکراتیک خلق نسبت به حضور در چنین دولتی ابراز مخالفت نکرده است.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد داوود اوغلو اظهار کرد: چنین آدم‌ دو رو و دروغگویی در حزب ما وجود ندارد.

وی همچنین تاکید کرد که عامل شرایط نابسامان ترکیه دولت است و این دولت به عمد این فضا را ایجاد کرده است.

داووداوغلو اما با رد این اتهامات عنوان کرد: آنهایی که فراموش کرده‌اند ما چگونه به اینجا رسیده‌ایم حزب عدالت و توسعه را متهم می‌کنند که به اجبار کشور را به سمت انتخابات زودهنگام سوق داده، اما این درست نیست.

وی با اشاره به بحران‌های امنیتی موجود و نوسان شدید در اقتصاد جهان افزود: یک کشور با درهای بسته اداره نمی‌شود. چه اتفاقی برای کشور می‌افتاد اگر حزب عدالت و توسعه می‌گفت ما به هیچ یک از اعضای احزاب پستی ارائه نمی‌دهیم؟

رهبر حزب عدالت و توسعه درباره تصمیمش برای پیگیری برنامه‌اش گفت: من قصد دارم از نمایندگان پارلمان بخواهم بیایند این مسئولیت را با هم برعهده بگیریم. من آماده‌ام تا به استدلال‌های شما گوش دهم، ما می‌توانیم همیشه و همه جا چنین جسارتی داشته باشیم اما اگر قانون بر مسیری مانند تشکیل دولت، تشکیل کابینه یا برگزاری انتخابات تاکید می‌کند، همه ما باید از آن پیروی کنیم.

روز گذشته همچنین نهاد عالی انتخابات در نهایت اول نوامبر را به عنوان تاریخ دقیق برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه ساعاتی پس از حکم اردوغان به داوود اوغلو برای تشکیل دولت موقت تاریخ دقیق برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

داوود اوغلو، به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه که در انتخابات هفتم ژوئن با وجود به دست آوردن بیشترین کرسی، اکثریت مطلق را به دست نیاورد پس از شکست در تشکیل دولت ائتلافی با یکی از احزاب رقیب، 18 اوت حکم تشکیل دولت را به رئیس جمهور باز گرداند.

انتهای پیام

کد N934747

وبگردی