آفتاب
«هری رید» در پی شکار ۴۱ کبوتر سفید؛

آیا دموکراتها مانع تصویب قطعنامه علیه برجام می‌شوند؟

آیا دموکراتها مانع تصویب قطعنامه علیه برجام می‌شوند؟

کنگره آمریکا قرار است ۲۲ روز دیگر درباره سرنوشت توافق هسته ای ایران رای گیری کند حال آنکه دموکرات های سنا امیدوارند با افزایش شمار حامیان خود مانع از تصویب قطعنامه علیه برجام شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «تام کاتن» سناتور آرکانزاس که از اصلی ترین چهره های مخالف ایران بوده و برای سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای از هیچ حربه ای فروگذار نیست، همزمان با افزایش حمایت دموکرات های موافق و رسیدن شمار آنها به ۲۹ نفر در مجلس سنای آمریکا بار دیگر زبان به گلایه گشود و حزب رقیب را به دلیل تلاش برای ابطال قطعنامه ضد ایرانی جمهوری خواهان مورد شماتت قرار داد.

نگرانی های اخیر این سناتور جوان و بی تجربه که تا چندی پیش نمی دانست «تهران» پایتخت ایران است و همین موضوع موجب دست انداختن وی از سوی رسانه های آمریکایی شد، ریشه در اظهارنظر روز دوشنبه سناتور «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنا دارد که گفت: امیدوارم با اطاله کلام مانع از تایید قطعنامه (ضد ایرانی) مخالفین شویم. من به اخذ آراء کافی (۳۴ رای) برای حفظ حق وتوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا خوشبین هستم اما در پی آن هستم که مانع از تصویب این لایحه شوم.

اطاله کلام قانونی است که به موجب آن یک سناتور و یا شماری از سناتورهای مخالف یک طرح می توانند با سخنرانی طولانی مدت در صحن مجلس که گاهی یک روز تمام به طول می انجامد مانع از تصویب یک لایحه در مهلت زمانی تعیین شده شوند مگر آنکه ۶۰ نفر از ۱۰۰ سناتور کنگره به پایان این سخنرانی رای مثبت دهند.

جالب آنکه کاتن راهکار توسل به اطاله کلام را که اصولا از حربه های خود جمهوری خواهان است زیر سوال برده و با ترسو خطاب کردن هری رید مدعی شد که قصد وی از این اقدام خفه کردن صدای مخالفین است.

ناگفته نماند که جمهوری خواهان برای رد برجام و ارسال آن برای اوباما به ۶۰ رای نیاز دارند حال آنکه اگر این قطعنامه از سوی رئیس جمهوری آمریکا وتو شود آنها برای لغو فرمان وتو به ۶۷ رای نیاز خواهند داشت.

از سوی دیگر، اگر مطابق با چشم انداز طراحی شده از سوی هری رید، دموکرات های سنا پس از کسب احتمالی ۳۴ رای لازم برای تضمین حق وتو، افق دید خود را وسیع تر کرده و شمار آراء موافق را به  رقم ۴۱ برسانند، می توانند با استناد به قانون اطاله کلام مانع از تصویب اولیه قطعنامه رد برجام شوند. در این صورت، دیگر نیازی به آن نخواهد بود که اوباما به خود زحمت استفاده از حق وتو را بدهد چرا که با اعلام رای مثبت ۴۱ سناتور دموکرات تنها ۵ سناتور باقی می مانند تا در ترکیب با ۵۴ سناتور جمهوری خواه با توافق هسته ای مخالفت کنند که حاصل جمع این دو رقم آخر ۵۹ می شود – رقمی که هنوز یک پله پایین تر از ۶۰ رای لازم برای شکست اطاله کلام و تایید قطعنامه برجام جمهوری خواهان است.

ناگفته نماند که «باب کورکر» رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا نیز که در صف مخالفین توافق هسته ای قرار دارد و اصولا طراح لایحه «بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا» بوده است، دیروز سه شنبه ضمن اعتراف به افزایش حمایت از توافق هسته ای از تلاش های دموکرات ها برای ابطال قطعنامه جمهوری خواهان ابراز نگرانی کرده و از نامعلوم بودن سرانجام تلاش مخالفین سخن گفت.

کد N934699

وبگردی