آفتاب
در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

نظرات متفاوت نمایندگان درباره طرح سلامت/این روش مسکن است نه درمان

نظرات متفاوت نمایندگان درباره طرح سلامت/این روش مسکن است نه درمان

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم راضی هستند اما این روش، مسکن موقت برای مردم است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اعتراض به  گزارش وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول در نظام سلامت گفت: پرداخت های خارج از سطح بندی صورت می گیرد که این خلاف قانون است.

وی گفت: بیمه های تکمیلی برخلاف قانون تقویت می شود؛ فقط در دانشگاه ما ۴۸ نفر از هیئت علمی تمام وقت را پاره وقت کردند.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در حال حاضر پزشک متخصصی داریم که در حد یک میلیون تومان هم در آمد ندارد ولی پزشکی داریم که تخصص چشم یا قلب دارد و بالای ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد این بی عدالتی است.

پزشکیان گفت: خارج از ایران میانگین درآمد پزشکان متخصص بین ۸ تا ۱۲ هزار دلار است اما در کشور ما برخی پزشکان بالای ۳۰ هزار دلار درآمد دارند این شکاف و بی عدالتی است.

وی با اشاره به اینکه ما قادر نیستم با این ولخرجی ها سیستم بهداشت و درمان را اداره کنیم گفت: اگر با این روش پیش برویم حتما پول کم می آوریم. با نصب چند دستگاه در مناطق محروم کار قانونی جلو نمی رود.

پزشکیان با اشاره به اینکه اجرای قانون انتظار ما از وزارت بهداشت بود گفت: در کجای دنیا این گونه بود که پزشکی در سیستم دولتی هیئت علمی ۶۰ میلیون بگیرد و پزشک دیگری فقط ۵ میلیون درآمد داشته باشد؛ ما امروز پزشکی داریم که در سیستم دولتی ۹۰ میلیون پول می گیرد این بی عدالتی، بی نظمی ایجاد می کند.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: اگر این گونه پول هزینه شود هر قدر مجلس و دولت پول تزریق کنند باز هم کم می آید.

وی با اشاره به اینکه در سیستم درمانی ما سود نداریم بلکه اثربخشی داریم خاطرنشان کرد: باید بر اساس پولمان برای مردم سفره پهن کنیم، دولت موظف است قانون را اجرا کند.

پزشکیان با انتقاد از صدا و سیما گفت: با صدا سیما صحبت کردند که ما نرویم نقد کنیم تنها عده ای که از هم خوششان می آید دور هم جمع شده به به و چه چه می کنند.

این نماینده مجلس گفت: هزینه را برای بیمه ها بالا بردند، اما شش ماه است که بیمه ها نتوانسته اند پول را پرداخت کنند؛ سطح بندی پزشک خانواده ارجاع و کار کردن پزشکان در یک جا انتظار ما از وزارت بهداشت بود.

به گزارش مهر، در جریان سخنان پزشکیان تعدادی از نمایندگان فریاد زدند که مردم از وضع کنونی راضی هستند اما پزشکیان در پاسخ عنوان کرد بله، مردم راضی هستند اما این روش، مسکن موقت برای مردم است.

بر اساس این گزارش حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز عنوان کرد: خدمات خوبی در حوزه سلامت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق محروم اقدامات خوبی صورت گرفته است افزود: قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد اما تمام این مشکلات مربوط به این دولت نیست، ما برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه را نوشته ایم بنابراین انتظار نداشته باشیم خدماتی که طی ۱۲ سال انجام نشده یکباره ارائه شود.

شهریاری گفت: در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، پزشک مستقر شده که این از نقاط مثبت طرح تحول نظام سلامت است.

نماینده مردم سیستان با اشاره به اینکه هنوز وزارت بهداشت. کارهای زیادی باید انجام دهد خاطرنشان کرد: انصاف اینجاست که قبول کنیم در دو سال گذشته خدمات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید نقاط مثبت و منفی را با هم ببینیم گفت: خود نمایندگان قبول دارند که مراجعه مردم به نمایندگان برای هزینه های درمانی کاهش پیدا کرده است این از نقاط مثبت طرح تحول سلامت است.

شهریاری خاطرنشان کرد: کشور کوبا ۱۳ درصد بودجه ناخالص را خرج درمان می کند اما ما هنوز بودجه این بخش را به شش درصد هم نرسانده ایم.

وی یادآور شد: امنیت و سلامت مردم مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم.

به گزارش مهر، برخی نمایندگان هم اظهارات شهریاری را تایید کردند.

کد N934602

وبگردی