آفتاب

موافقت شورای حکام با آمانو برای اجرای وظایف آژانس طبق برجام

موافقت شورای حکام با آمانو برای اجرای وظایف آژانس طبق برجام

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیا آمانو را مأمور اجرای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای حکام آژانس عصر روز سه‌شنبه با انتشار بیانه‌ای، اعلام کرد: شورای حکام امروز به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا اقدامات مربوط به نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرا کند. برجام توافقی است که اخیراً میان ایران و شش قدرت جهانی به علاوه اتحادیه اروپا حاصل شده است.

شورای حکام همچنین اعمال تغییرات در برنامه بودجه آژانس را تصویب و با کسب منابع مالی برای تأمین بودجه مازاد 9.2 میلیون یورویی مورد نیاز برای اجرای این فعالیت‌ها در سال 2016 موافقت کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی رسمی آژانس، آمانو روز سه‌شنبه در بیانیه آغازین خود در نشست ویژه شورای حکام، برجام را یک فرصت تاریخی برای حل مسأله هسته‌ای ایران دانست و گفت که امیدوارم بهره کافی از این فرصت برده شود.

در ادامه بیانیه شورای حکام آمده است، در نتیجه برجام ایران پروتکل الحاقی را به علاوه یک سری تعهدات مرتبط هسته‌ای دیگر اجرا خواهد کرد که با عنوان اقدامات شفاف سازی شناخته می‌شود. پروتکل الحاقی که هم اکنون در 120 کشور از 174 کشوری که متعهد به موافقت نامه پادمان‌های آژانس هستند اجرا می‌شود، موجب تضمین دسترسی‌های بیشتر آژانس به اطلاعات و سایت‌ها می‌شود. بنابراین، اجرای پروتکل الحاقی به آژانس کمک خواهد کرد اطمینان بسیار بیشتری از نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این کشور به دست خواهد آورد.

آژانس بر اساس این اقدامات شفاف سازی دسترسی بیشتری به معادن اورانیوم و ادامه نظارت بر مکان‌های ساخت و ذخیره سانتریفیوژ خواهد یافت.

مدیرکل آژانس در ادامه بیانیه آغازین خود به تشریح نقشه راهی پرداخت که در اواسط ماه ژوئیه با ایران بر سر آن به توافق رسید که حل تمام مسائل باقیمانده در خصوص برنامه هسته‌ای حال و گذشته ایران را تضمین‌ می‌کند.

آمانو روز سه‌شنبه پس از برگزاری این نشست به خبرنگاران گفت که ایران در پانزدهم اوت مقدار قابل توجهی از اطلاعات را در اختیار آژانس قرار داده است اما اکنون زود است بخواهیم بگوییم که این اطلاعات جدید هستند یا نه.

وی ادامه داد: همچنین برای ارائه یک ارزیابی عادلانه زمان مناسبی نیست.

آمانو در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح منابع مالی مورد نیاز آژانس برای اجرای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام پرداخت و گفت که آژانس برای انجام این اقدامات به تحلیل‌گران و بازرسان بیشتر و ابزار جدید نیاز دارد. این نهاد در حال حاضر برای هر یک از موضوعات مربوط به ایران 4 تا 8 بازرس اختصاص داده است.

همچنین رضا نجفی نماینده دائم ایران در ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق ایران و آژانس که با نام نقشه راه خوانده می‌شود گفت که تهران و آژانس متعهد شده‌اند که جزئیات این نقشه راه را منتشر نکنند.

آمانو نیز پیش از این در این‌باره گفته بود: این یک توافق محکم میان دو طرف است و نباید منتشر شود.

انتهای پیام

کد N934572

وبگردی