آفتاب
جنتی:

جشنواره امام رضا (ع) عامل وحدت و انسجام فرهنگی در کشور شده است

جشنواره امام رضا (ع) عامل وحدت و انسجام فرهنگی در کشور شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین دستاورد جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در خارج از کشور نهادسازی فرهنگی است، موضوعی که سال‌ها جزو آمال بسیاری از نهادهای فرهنگی در کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی جنتی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که شب گذشته در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره امام رضا (ع) حکم رودخانه زلالی است که از کوه‌های بلند و پربرف سرچشمه می‌گیرد و هیچگاه خشکی و کم‌آبی ندارد، اظهار کرد: برخلاف دیگر رویدادهای فرهنگی هنری این جشنواره دچار بحران و چالش مادی و مدیریتی نشده است. اینها همه از عنایات ویژه حضرت رضا(ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه برخی از اراداتمندان در دوردست‌ترین نقاط جهان با انفاس غیبی حضرت به این آستان منور متصل و منشأ خدمات و برکات ارزشمند می‌شوند بی‌تردید معجزه و کرامات است و برادران و خواهران در دهها هزار کیلومتر دورتر از ضریح امام با توسل به عنایات ایشان چه کارهای بزرگی کردند، مسجد، مدرسه، کتابخانه و درمانگاه ساختند و کتاب تالیف کردند.

جنتی گفت: در یک کلام مهم‌ترین دستاورد جشنواره امام رضا (ع) در خارج از کشور نهادسازی فرهنگی است. موضوعی که سال‌ها جزو آمال نهادهای فرهنگی در کشور بوده است.

جنتی با بیان اینکه آموزه ها و سبک زندگی رضوی باید بیش از پیش تبیین و ترویج شود، گفت: امروز پاشنه آشیل و نقطه آسیب پذیر فرهنگ، همین فرهنگ عمومی و سبک زندگی است که تزلزل در آن ما را می رنجاند.

وی افزود: فرهنگ اهل بیت به ویژه فرهنگ و تعالیم آل محمد (ص) پشتوانه فرهنگ عمومی و سرچشمه جوشان سبک زندگی ایرانی اسلامی است و امروز ما بیش از پیش محتاج شناسایی گسست‌های فرهنگی هستیم؛ گسست‌هایی که نهاد خانواده ایرانی اسلامی و آموزه های متعالی آن را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: بی‌تردید رجعت به فرهنگ و آموزه‌های دینی، مسیر ترمیم چنین گسست‌هایی است و جشنواره‌ امام رضا(ع) با گام‌های موثر بخشی از این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد:‌ این همه اشتیاق تشکل‌های مردمی و نهادهای دولتی درباره یک موضوع و گرد آمدن حول یک محور مشترک اگر بی بدیل نباشد کم نظیر است. رویدادی که عامل وحدت و انسجام فرهنگی در کشور شده است و نمونه مناسبی برای کار مدیریتی و فرهنگ سازی است.

جنتی اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز این رویداد فرهنگی هنری این است که در طول این 13 سال در دل مردم نهادینه شده است و جنبه‌های مردمی و خودجوش جشنواره از جنبه‌های سازمانی و دولتی آن پیشی گرفته است. بی‌اغراق می‌توان جشنواره امام رضا (ع) را مردمی‌ترین رویداد فرهنگی کشور دانست.

وزیر ارشاد گفت: حرکت خودجوش برخی از جشنواره‌های مردمی و استقبال از فرهنگ رضوی در دیگر کشورها به تدریج برخی از جشنواره‌های موضوعی داخل کشور را به سوی بین‌المللی شدن سوق داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طیف وسیعی از حوزه های علمیه و دانشگاه ها پشتوانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری اند و تجربه ثابت کرده است که هرگاه رویدادی در نهاد دانشگاه پذیرفته شود مسیرمان را درست انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N934334

وبگردی