آفتاب
ظریف در مراسم «آئینه داران آفتاب»:

ابعاد معنایی قدرت در انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد

ابعاد معنایی قدرت در انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ابعاد معنایی قدرت ابعادی است که در انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرده و مبنای قدرت ما شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف در مراسم «یادمان آئینه داران آفتاب» که عصر امروز سه شنبه در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد، گفت: امام(ره) نخستین کسی بود که این شرایط را درک کرده و یک فرهنگ و گفتمان به نام انقلاب را به یادگار گذاشتند.

 وی افزود: جهانی که به دو قطبی معروف بود دو قطب می توانستند با سلاح های مرگبار خود دنیا را نابود کنند اما این نظام فروپاشید و هیچ نظامی جایگزین آن نشد.

ظریف با بیان اینکه برخی گمان می کردند که نظم تک قطبی آمریکا محور جایگزین دو قطبی شده است ادامه داد: اما این طور نبود و از اول دهه ۷۰ میلادی، جهان دوران گذار را سپری می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جهان در حال گذار این است که نظام قبلی فرو پاشیده و نظام جدیدی جایگزین آن نشده است. در این  جهان در حال گذار چند اتفاق عمده افتاده است که باید قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: بازیگران از آن دو قطب متصلب قدرت خارج شده و سایر دولت ها می توانند نقش ایفا کرده و بازی کنند و جمهوری اسلامی ایران این فرصت را بدست آورده است.

ظریف با بیان اینکه امروز بازیگران از دولت ها هم فراتر رفته اند، گفت: در بعد منفی القاعده و داعش و در بعد مثبت حزب الله می توانند در دنیای امروز نقش بازی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در بعد دیگر همزمان با اینکه بازیگران متکثر شدند روش های بازی هم متثکر شده اند و یک روزی قدرت نظامی حرف اول را می زد  و به این وضعیت که نابود متقابل تضمین شده نامیده می شد امنیت گفته می شد و ملاک قدرت بود.

وی افزود: به تدریج عوامل دیگری وارد بازی شد که یکی از آنها توان اقتصادی بود و این عامل دیگری بود که می توانست در کنار عامل نظامی نقش بازی کند.

ظریف با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم قدرت آموزشی و علمی وارد شد، افزود: بعد از قدرت آموزشی و علمی، قدرت فرهنگی وارد شد مثل نقشی که هالیوود بازی می کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: لذا در کنار قدرت نظامی یک رشته قدرت دیگر وارد شد و با فروپاشی نظام دو قطبی تکثر پیدا کرد.

وی با بیان اینکه امروز شما قدرتی پیدا کردید به نام قدرت معنایی، افزود: قدرت معنایی یعنی توان تاثیرگذاری بر قلب ها و مغزها.

وزیر امور خارجه کشورمان  با اشاره به ابعاد معنایی قدرت ادامه داد: ابعاد معنایی قدرت ابعادی است که در انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد و این مبنای قدرت ما شده است. شایدآمریکایی دوست داشته باشند که دنیا فکر کند که تنها قدرت در دنیا قدرت نظامی است زیرا بودجه نظامی آنها برابر با بودجه نظامی کل دنیا است اما نمی تواند این کار را انجام دهد و ابعاد دیگری از قدرت وارد شده است.

فرهنگ مقاومت ابزار قدرت ملی است

ظریف با طرح این سئوال که چرا اوباما و جان کری می گویند که ما نمی توانیم مردم ایران را وادار کنیم که حرف ما را بپذیرند خاطرنشان کرد: اوباما می گوید اگر می توانستیم حتی یک پیچ در تاسیسات هسته ای ایران باقی نمی گذاشتیم اما نمی توانیم و در کشور ما قسمت دوم این جمله که سند افتخار این نظام و ملت است گفته نمی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امام (ره) به ابعادی از قدرت توجه کرده بودند که امروز نظریه پردازان بین الملل می گویند قدرت معنایی، افزود: در این بعد از قدرت، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت ابزار قدرت ملی می شود.

وی گفت: آمریکا دهها سال شدید ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد تا بین دولت و مردم فاصله بیندازد که یا دولت سرنگون شود یا اینکه دولت به خاطر فشار مردم مجبور به تغییر شود.

تحریم ها با انتخابات شکست خورد

وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این سئوال که چرا آمریکایی ها به هدف خود نرسیدند و پای میز مذاکره آمدند تاکید کرد: حضور مردم پای صندوق های رای باعث شد تحریم ها شکست بخورد و به راستی که رهبری این انتخابات را حماسه سیاسی نامیدند و این انتخابات پشت تحریم ها را شکست.

ظریف افزود: قدرتی که از مقاومت ناشی می شود و فرهنگ ایران و شهادت که ریشه در اعماق وجود مردم دارد ابزار قدرت ما شده است و باعث شده بایستیم و مذاکره کنیم و به طرف مقابل بگوییم حق ندارید ایران را تهدید کنید.

وی تصریح کرد: قدرت معنایی چارچوبی است که باعث شده جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه باشد و با افرادی در افغانستان، عراق و لبنان صحبت کردیم که مبنای قدرت جمهوری اسلامی ایران شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه معاندین می خواهند ما را از قدرت معنایی تخلیه کنند اظهار داشت: فناوری هسته ای بهانه ای برای تخلیه ایران از این قدرت بود و از طرف دیگر می خواستند ایران را به عنوان یک عامل متکی به خود که حرف برای گفتن دارند به یک موجود خطرناک تبدیل کنند.

ظریف با بیان اینکه رژیم صهیونیستی می خواست خطری که خودش را تهدید می کرد تبدیل به خطری برای دنیا کند ادامه داد: این پروژه، پروژه امنیت سازی ایران نام دارد.

وی اظهار داشت: ما بر اساس مبانی فقهی رهبری بدنبال بمب نبودیم و امتیاز بزرگی به طرف مقابل نبودیم و اگر کسی بدنبال بمب باشد این توافق اتفاق بدی است.

وزیر امور خارجه کشورمان به هم ریختن پروژه امنیت سازی را نگرانی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: فشارهای زیادی به مردم ما وارد کردند اما در حوزه بزرگتر تصور دشمن پنداری ایران در جهان فروریخته است.

ظریف تصریح کرد: دیگر اسرائیل نمی تواند پاسخگوی جنایت هایش باشد زیرا تاکنون خطر سلاح هسته ای ایران را مطرح و بازی را عوض کرده اما امروز در جامعه ای در حال عبور از پیچ  خطرناک قرار داریم.

وی افزود: ما تهدید نیستیم و خود عامل امنیت ساز هستیم و کشوری نیستیم که به لحاظ امکانات معنوی و انسانی خود برای کسی تهدید باشیم.

ایران ذاتا یک موجود تهدید آور نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ذاتا یک موجود تهدید آور نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک موجود ثبات ساز است و باید مبانی دروغ رژیم صهیونیستی فرو می پاشید.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که این فرهنگ که برای ما عزت آفریده و دنیا پذیرفته توسط دوستان به یک عامل تهدید تبدیل نشود و بپذیریم به لطف انقلاب و دعای مردم و عنایات خداوند توانی را بدست آورده ایم.

کد N934028

وبگردی