آفتاب

اروپا در نگرانی‌های ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای سهیم نیست

اروپا در نگرانی‌های ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای سهیم نیست

با وجود پرداخت میلیون‌ها دلار و ایجاد هیاهو و شور و هیجان در مناظرات در واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران، سکوت در اروپا جلب توجه می‌کند؛ این سکوت در کشورهایی شامل بریتانیا فرانسه و آلمان کاملا مشهود است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ‌طبق گفته کمیل گراند، مدیر بنیاد تحقیقات استراتژیک در فرانسه و کارشناس منع گسترش هسته‌ای در فرانسه که سخت‌ترین مواضع را خلال مذاکرات سال گذشته اتخاذ کرده بود این موضوع فیصله یافته است.

او افزود:‌ در اروپا کمپین مخالف توافق نداریم. در فرانسه حتی یک سیاستمدار یا یک عضو کمیته‌های تخصصی و حتی کسانی که منتقد مذاکرات بودند علیه این توافق نامه صحبت نکرده‌اند.

دلایل متعددی وجود دارد که توافق هسته‌ای اشتیاق سیاستمداران را در اروپا را تحریک نکرده است. این قاره خصومتی که روابط ایران و آمریکا را بعد از حوادث گروگان گیری 1979 شکل داد تجربه نکرده است.

کشورهای اروپایی به جز بریتانیا روابط دیپلماتیک خود با تهران را حفظ کردند. بریتانیا نیز روز یک‌شنبه بعد از قریب چهار سال سفارت خود را بازگشایی کرد.

الی گرانمایه، سیاستمدار از روابط خارجی شورای اروپا گفت:‌ در آمریکا مساله ایران بخشی از مناظرات داخلی و مجادله آمیز است.

وی افزود: در نگاه اروپاییان جز مذاکرات که با تحریم پشتیبانی می‌شد گزینه دیگری وجود نداشت. هیچ کشور اروپایی به طور جدی حامی گزینه نظامی نبود چیزی که در طول سال‌ها در مناظرات ایالات متحده مطرح شده است. هم‌چنین در اروپا نقش فعال اسراییل برای تقویت مخالفت با توافق نامه با ایران وجود ندارد. در ایالات متحده گروه‌های حامی اسراییل برای بازداشتن کنگره از تصویب توافق‌نامه و نیز ترتیب دادن دیدارهایی با دیپلمات‌های اسراییلی و ویدئو کنفرانس بنیامین نتانیاهو هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند.

گراند نیز در این‌باره گفت:‌ اگر چه اصلی‌ترین سازمان یهودی فرانسه تردیدهای جدی خود نسبت به توافق ایران را اعلام کرد اما این اعتراضات به جو سیاسی فرانسه راه نیافت.

هم‌چنین مقادیر زیادی پول که توسط گروه‌های حامی اسراییل و تعداد کمی از طرفداران توافق هزینه می‌شود که اروپاییانی را که عادت به چنین لابی‌های اسراف کارانه ندارند شوکه کرده است. برخی نیز مبهوت مبالغه واشنگتن درباره جنگ و صلح و ارجاعات غیرمستقیم به هولوکاست هستند.

اروپاییان از تحریم به عنوان ابزار دیپلماتیک استفاده کردند و نگرانی آن‌ها این است که آمریکاییان از تحریم برای جریمه‌ای نامحدود استفاده کند.

انتهای پیام

کد N933803

وبگردی