آفتاب

ظریف خبر داد: توسعه سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی ایران در غنا

ظریف خبر داد: توسعه سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی ایران در غنا

واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه از گفتگو با همتای غنایی خود برای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ایران در این کشور آفریقایی خبر داد.
 آقای ظریف در نشست خبری مشترک با همتای غنایی خود افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنونی جنبش غیر متعهدها برای ارتباطات با اعضای این جنبش و نیز ارتباطات با کشورهای آفریقایی اهمیت و ارزش بسیار بالایی قایل است.

وی گفت: ما با آفریقا روابط مبتنی بر احترام متقابل داریم و روابط با غنا به عنوان نخستین کشوری که در سایه رهبری مرحوم قوام نکرومه توانست در برابر استعمار، استقلالش را بدست آورد و خط استقلال طلبی در آفریقا با این مبارزات آغاز شد ارزش بسیار بالای احساسی برای مردم ما دارد.

ظریف افزود: غنا کشوری بود که در دوران دفاع مقدس در شورای امنیت در کنار مردم ایران حضور داشت و از حق مبارزه مردم ما با اشغال و تجاوز حمایت کرد و این موضوع سابقه بسیار خوبی ایجاد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به این علت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم غنا حضور داشته و زمینه فعالیت گسترده ما در عرصه های بهداشتی ، آموزشی و کشاورزی در این کشور فراهم بوده است.

وی افزود: در سفر وزیر خارجه غنا به کشور ما در  اجلاس کمیسیون مشترک که اردیبهشت در تهران برپا شد زمینه های مختلف همکاری دوجانبه را بررسی کردیم.

ظریف گفت: امروز نیز بحث های مختلفی در حوزه های متنوع برای همکاری درخصوص تامین انرژی بویژه انرژی برق داشتیم و با توجه به فعالیت خوب شرکت های ایرانی در غنا وزیر خارجه این کشور دیروز با برخی از آنان دیدار داشت.

وی همکاری در زمینه های مختلف بویژه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را از دیگر محورهای گفتگو با همتای غنایی اش برشمرد و افزود: متاسفانه جلوه های مختلفی از تروریسم در منطقه ما و قاره آفریقا دیده می شود که مبارزه با آن نیاز به همفکری و همکاری دارد که در این باره گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد در این سفر نه فقط امکان همکاری  بخش های خصوصی و دولتی فراهم شود بلکه زمینه همکاری در عرصه های فرهنگی بهداشتی و دیگر حوزه ها نیز فراهم شود.

وزیر خارجه غنا نیز تاکید کرد: از گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.

خانم هانا سروا تته افزود: من از سفر به ایران به عنوان فرصت برای گسترش روابط استفاده خواهم کرد و در گفتگو با آقای ظریف درباره گسترش روابط در آینده توافق کردیم که همکاری هایی که از گذشته داشتیم گسترش یابد.

وی تاکید کرد: معتقدم باید در مبارزه با چالش هایی  مانند بی سوادی و نیز ارتقاء روابط فرهنگی و بهداشتی و همکاری در مقابله با معضل تروریسم و تعامل سازنده با یکدیگر همکاری ها را گسترش دهیم تا روابط دو جانبه ارتقاء یابد.

گسترش روابط با آفریقا ؛ سیاست اصولی جمهوری اسلامی


وزیر امور خارجه ، گسترش روابط با کشورهای آفریقایی را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر ادامه آن تاکید کرد.

آقای ظریف در نشست خبری مشترک با همتای غنایی اش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص اظهارات اخیر حسنین هیکل درباره توصیه به مصر برای بهبود روابط با ایران پس از توافق هسته ای گفت: ما از بهبود روابط با همه همسایگانمان استقبال می کنیم.

وی افزود: معتقدیم توسعه همکاری های همه جانبه با کشورهای منطقه ای بویژه در عرصه های  سیاسی  اقتصادی و امنیتی از اولویت های اصلی سیاست خارجی ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: احساس ما این است که کشورهای همسایه و منطقه دارای مشکلات مشترکی هستند و متاسفانه مشکلاتی مانند افراط ، فرقه گرایی و خشونت در منطقه ما و مناطق دیگر بروز کرده است که برخورد با آن به همکاری منسجم کشورهای منطقه نیاز دارد.

ظریف همچنین با اشاره به منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه بر همکاری های دو و چند جانبه در چارچوب منافع مشترک تاکید کرد.

وی مصر را نیز از کشورهای مهم در منطقه و جهان دانست و افزود: این کشور دارای فرهنگی قدیمی است و ما همواره تمایل داشته ایم براساس احترام متقابل روابط دو جانبه را توسعه دهیم.

ظریف اضافه کرد: همواره آماده ایم روابط با مصر را براساس اصول و منافع مشترک تقویت کنیم و از فرصت های مختلف برای این کار استفاده کرده ایم.

وی با اشاره به تعامل گسترده ایران و مصر در عرصه بین المللی ابراز امیدواری کرد این تعامل گسترده تر شود.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه روابط و مناسبات ایران با آفریقا چطور پیش می رود اظهار داشت: ما برای روابط با آفریقا اهمیت زیادی قائلیم و تاکنون چند سفر به کشورهای مختلف این قاره داشته ام و در آینده نزدیک نیز به غرب آفریقا  سفر می کنم.

وی گفت: شرکت ها  و دستگاه های مختلف ایرانی همواره در آفریقا فعال بودند وحوزه مهمی برای روابط همه جانبه تعریف کرده ایم.

ظریف اضافه کرد: سیاست ما برای گسترش روابط با آفریقا همواره برقرار بوده است و در آینده با جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت.

وی فعالیت در عرصه های کشاورزی  خدمات فنی و مهندسی ، فرهنگی و بهداشتی را برخی از عرصه های حضور ایران در کشورهای آفریقایی برشمرد.

وزیر خارجه غنا گفت: ما با معضلات مشترکی در آسیا و آفریقا و دیگر مناطق جهان مواجهیم و از همکاری های دوجانبه برای مقابله با آن استقبال می کنیم.

سروا تته  همچنین با تبریک توافق هسته ای به مقامات کشورمان افزود: این توافق دستاوردی تاریخی است که با آن دنیا پیشرفت خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر در خصوص میزان اجرای تفاهمنامه   همکاری های پیشین اظهار داشت: همکاری بسیار گسترده ای با ایران در سال های متمادی داشتیم و طرح های مشترک فراوانی در حال اجرا داریم.

وی افزود: با حمایت ایران کلینیکی در غنا  دایر است که خدمات بهداشتی ارائه می کند و همچنین جمهوری اسلامی ایران دانشگاهی در غنا ایجاد کرده است و نیز به توسعه آموزش و پرورش ، توسعه بهداشت و آموزش همگانی در کشورم کمک کرده است.

سروا تته همچنین حضور دانشجویان غنایی در دانشگاه های ایران با عنوان بورسیه  و امکان ادامه تحصیل آنان را از دیگر موارد همکاری های دو جانبه برشمرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور اضافه کرد: من به نتایج و دستاوردهای آن خوش بینم و در تهران حضور دارم تا روابط دوجانبه را ارتقاء دهیم.

زمینه سازی برای سفر رئیس جمهور غنا به کشورمان  یکی  از اهداف سفر خانم  هانا سِروا تِته  اعلام شده است .وزیر خارجه غنا صبح دیروز وارد کشورمان شد.

این نخستین سفر یک مقام آفریقایی به کشورمان پس از توافق هسته ای است.

غنا از بنیانگذاران جنبش غیر متعهدها ، عضو اتحادیه آفریقا  و اتحادیه کشورهای غرب این قاره موسوم به اکوا  است.

52261

کد N933717

وبگردی