آفتاب

رایزنی وزیران خارجه ایران و غنا درباره بوکوحرام و الشباب

رایزنی وزیران خارجه ایران و غنا درباره بوکوحرام و الشباب

دکتر محمجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و حانا سرواتته، وزیر امور خارجه و هم‌گرایی منطقه‌یی غنا، مسائل روابط دوجانبه و منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حانا سرواتته با اشاره به پیشینه مناسبات دو کشور گفت: ما به مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر موفقیت در توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ تبریک می‌گوییم و ما هم‌چون گذشته علاقمندیم در بخش‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی همکاری‌های دو کشور را گسترش دهیم.

او با تشریح آخرین تحولات اجتماعی و اقتصادی و اولویت‌های دولتی غنا افزود: اولویت‌های دولت در زمینه ارتقای مناسبات بهداشتی و آموزشی، علمی بوده و امیدواریم از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها بهره‌مند شده و بتوانیم در قالب پروژه‌های مورد علاقه و از طریق برگزاری کمیسیون مشترک به‌موقع، فعال کنیم.

حانا سرواتته درباره بحران افراط‌گرایی در کشورهای همسایه غنا گفت: رویکرد افراط‌گرایی بوکوحرام موجب افزایش ناامنی در برخی از کشورهای آفریقایی شده و غنا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، توانسته مرزهای امنیت خود را در برابر بحران تروریسم ایمن کند.

ظریف نیز با تشریح راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مناسبات آفریقایی گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آفریقا همواره اولویت داشته و ما براساس اصول ثابت با اراده جدی خواهان گسترش مناسبات دوجانبه بوده‌ایم و امیدواریم در چارچوب آماده‌سازی سفر آینده رییس‌جمهوری غنا به تهران زمینه‌های جدید را با مکانیزم‌های مورد نیاز در این رایزنی‌ها مورد مطالعه و تبادل نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای تقویت مناسبات در زمینه کشاورزی و فعال‌سازی شرکت‌های خصوصی دو کشور در اجرای پروژه‌های مختلف فنی و مهندسی گفت: ما زمینه‌های متعددی در بخش کشاورزی و شرکت‌های توانای بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی را داریم که با ایجاد ساز و کارهای مناسبی که انگیزه‌های لازم را برای تحرک بخشیدن به توسعه فعالیت‌های آن‌ها فراهم می‌کند، می‌توانیم گام‌های بلندی برای ارتقای مناسبات از طریق اجرای موافقت‌نامه همکاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور برداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین جایگاه غنا در مجامع بین‌المللی گفت: ما خاطرات خوبی از سیاستمداران غنایی در سازمان‌های بین‌المللی در حل و فصل مناقشات و پیشبرد صلح و امنیت در رخدادهای متنوع داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رنج‌هایی که مردم مناطق مختلف عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و آفریقا بر اثر نگرش‌های مشترک غلط گروه‌های افراطی و خشونت‌گرا هم‌چون داعش و بوکوحرام تحمل می‌کنند و این گروه‌ها از برخی نارسایی‌ها در فضای اقتصادی کشورها، سوء استفاده کرده تا بحران‌ و ناامنی را تشدید کنند خاطرنشان کرد: عوامل اقتصادی و فرهنگی در ثبات جوامع بسیار حیاتی بوده و اهمیت دارند و دولت‌های دوست می‌توانند با مشورت و تبادل تجربیات این بحران‌ها را مورد مطالعه قرار دهند.

هم‌چنین در این دیدار تحولات مختلف آفریقا از جمله تحولات نیجریه، چالش‌های ناشی از رویکردهای گروه‌های تروریستی بوکوحرام و الشباب در آفریقا نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N933663

وبگردی