آفتاب

رئیس ارتش میانمار: نیروهای مسلح باید به نتیجه انتخابات احترام بگذارند

رئیس ارتش میانمار: نیروهای مسلح باید به نتیجه انتخابات احترام بگذارند

فرمانده کل ارتش میانمار بر این مساله تاکید کرد که ارتش باید به نتایج انتخابات هشتم نوامبر 2015 که آزمون حساسی برای روند اصلاحات در این کشور است، احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال مین آنگ هیلاینگ، فرمانده ارتش میانمار گفت، نگرانی اصلی نیروهای مسلح کشور این است که این انتخابات عادلانه برگزار شود و به نتایج آن احترام گذاشته شود، حتی اگر حزب لیگ ملی آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون و دموکراسی خواه میانمار اکثریت را کسب کند.

وی به شورای خبری موقت میانمار گفت: اگر حزب لیگ ملی هم در این انتخابات که باید آزاد و عادلانه برگزار شود اکثریت را کسب کند، ما باید به نتایجش احترام بگذاریم. تمایل و خواسته ارتش میانمار این است که انتخابات نوامبر 2015 آزاد و عادلانه باشد. ما از نتایج اعلام شده توسط کمیسیون اتحاد انتخابات حمایت می‌کنیم.

انتخابات اخیر در میانمار با دخالت ارتش رو به رو بود. در 1990 حزب لیگ ملی با اکثریت آراء پیروز شد اما این آرا توسط ارتش به رسمیت شناخته نشد و در 2010 انتخابات با تقلب مواجه شد وحزب مذکور آن را بایکوت کرد.

ارتش میانمار قدرت را در کشور در 2011 به دولت نیمه غیرنظامی تحویل داد و به حکومت خونتای 49 ساله پایان داد. اما ارتش هنوز در صحنه سیاسی میانمار قدرت دارد.

یک چهارم کرسی‌های پارلمانی میانمار، برای افسران غیرمنتخب ارتش رزرو شده است. تغییرات برای قانون اساسی 2008 که توسط ارتش تعیین شده نیازمند حمایت حداقل 75 درصدی از جانب قانونگذاران است و حتی ارتش اختیار موثر برای وتوی تغییرات در قانون اساسی را دارد. تلاش‌ها برای کمتر کردن این آستانه 75 درصد در ژوئن 2015 بی‌نتیجه ماند.

فرمانده کل ارتش میانمار گفت که ارتش باید در یک موقعیت مقتضی و مناسب از قدرت کنار برود و این تغییرات در زمان صلح، ثبات و آرامش در کشور صورت می‌گیرد.

حزب حاکم اتحادیه همبستگی و توسعه میانمار که اعضایش تعداد زیادی از مقام‌های سابق نظامی میانمار هستند، اوایل ماه جاری میلادی با تغییرات شگرفی رو به رو شد، زمانی که شو مان، رهبر حزب تین سین، رئیس جمهوری میانمار از کار برکنار شد.

فرمانده کل ارتش میانمار درباره این اقدام سخن نگفت اما اعلام کرد هر گونه تنش حزبی باعث آسیب رسیدن به شهروندان می‌شود: "این مردم هستند که از این جریان‌ها تاثیر می‌پذیرند همانطور که در گذشته هم اینچنین بوده است."

انتهای پیام

کد N933500

وبگردی