آفتاب

بدترین پاسخ به مردم این است که هیچ نهاد اجرایی پاسخگوی معضل اشتغال نیست

بدترین پاسخ به مردم این است که هیچ نهاد اجرایی پاسخگوی معضل اشتغال نیست

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این بدترین پاسخ به مردم است که بگوییم هیچ دستگاه اجرایی پاسخگوی معضل اشتغال در کشور نیست و این مسأله در اولویت هیچ وزارتخانه‌ای قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم کارخانه‌ای که به عنوان نماینده سوال کننده از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به هزینه 35 هزار میلیارد تومانی برای آموزش و تربیت نیروی انسانی در کشور، گفت: ما سالانه مبلغی هنگفت صرف آموزش در کشور می‌کنیم و خروجی آن سال 500 هزار نفر نیروی جویای کار است که به خیل بیکاران اضافه می‌شود و مشخص نیست چرا بخشی از هزینه‌ای که صرف تربیت نیروهای انسانی در کشور می‌شود به حل معضل بیکاری اختصاص نمی‌یابد.

وی افزود: متأسفم که بگویم هیچ وزارتخانه‌ای برنامه منسجمی برای حل معضل بیکاری ندارد و رفع مشکل بیکاری در رأس کار هیچ وزارتخانه‌ای نیست.

کارخانه‌ای تصریح کرد: مسأله آمارهای وزارتخانه‌ها و تدوین آن توسط مرکز آمار در مورد اشتغال جدا از واقعیت‌های موجود در زندگی مردم است و وقتی مردم می‌بینند تعداد بیکارهایشان در خانواده دوبرابر می‌شود ولی نرخ بیکاری در مرکز آمار کاهش می‌یابد به خوبی درک می‌کنند که آمارها با واقعیت همخوانی ندارد.

وی گفت: معضل بیکاری فقط با مولفه‌هایی نظیر رشد اقتصادی حل نمی‌شود و باید بدانیم کشور ما در این مسأله با یک تهدید امنیتی مواجه است و آمار بیکاری 25 درصدی و تبعات امنیتی و اجتماعی آن نیازمند عزم جدی و اراده راسخ است.

نماینده همدان ادامه داد:‌ آمارها نشان می‌دهد در دولتی که عزم راسخی برای مبارزه با بیکاری نیست و عظیم‌ترین مشکل کشور هیچ پاسخگویی ندارد و بدون شک اکر برای این معضل چاره‌ای اندیشیده نشود امنیت و آینده نظام با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگاه دانش، پژوهش، نوآوری و تولید در کنار هم قرار داشت موفق بوده‌ایم، گفت: آنچه نقطه قوت نظام در مسایلی نظیر مسایل دفاعی بوده است نگاه به درون است و اقتدار امروز نتیجه پژوهش، توسعه و تولید داخل بوده و در امر اشتغال نیز باید به درون کشور نگاه کنیم و با اصلاح ساختار بانکی به تولید رونق دهیم.

کارخانه‌ای تأکید کرد: بهره‌وری در صنایع یک معضل است و باید به طور جد آن را پیگیری کنیم و امروز متأسفانه باید بگویم که بهره‌وری در صنعت کشور کمتر از یک درصد است و از همین روست که هزینه تولید در کشور بالا رفته.

وی خاطرنشان کرد: البته باید انصاف را رعایت کنیم و توجه داشته باشیم که مسأله بیکاری فقط به دولت فعلی باز نمی‌گردد. اما دولت باید بداند مسأله سیاست با مسأله اشتغال متفاوت است و این دو را با هم یکی نکند.

نماینده همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اگر وزیر قول دهد که در جلسه هیأت وزیران که قرار است در همدان تشکیل شود مسأله اشتغال‌زایی را پیگیری و با مصوبه‌ای آن را در رأس امور وزارتخانه‌ها قرار دهد من از رأی گیری در مورد وزیر انصراف می‌دهم اما بداند اگر این اولویت نباشد سوال از وزیر به قوت خود باقی است.

انتهای پیام

کد N933335

وبگردی