آفتاب

کمک نیروهای آمریکایی برای شکست نیروهای طالبان در موسی‌قلعه هلمند

کمک نیروهای آمریکایی برای شکست نیروهای طالبان در موسی‌قلعه هلمند

نیروهای آمریکایی بار دیگر می‌خواهند به سربازان افغان برای مقابله با طالبان کمک کنند تا این شبه‌نظامیان نتوانند شهر موسی قلعه در ولایت هلمند را که محل اصلی کاشت خشخاش است، تحت کنترل خود درآورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هواپیماهای آمریکایی اخیراً و در پی پیشروی طالبان در شهر مذکور سه حمله هوایی انجام دادند و تسلیحات و خودروهای سربازان افغان را که نیروهای طالبان به دست آورده بودند، ضبط کردند.

طالبان به دنبال به دست گرفتن مناطق در شمال و جنوب افغانستان در تابستان سال جاری بوده اما با وجود پیشروی‌هایی همچنان با دشواری‌هایی برای کنترل این مناطق مواجه است.

برایان تریبوس، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان گفت، حملات هوایی آمریکا علیه افرادی که نیروهای افغان و ناتو را تهدید می‌کنند، صورت گرفت و 37 شبه‌نظامی در این حملات کشته شده و حدود 40 تن هم زخمی شده‌اند.

والی موسی قلعه روز دوشنبه خواستار پشتیبانی نظامی بیشتر برای جلوگیری از افتادن کنترل منطقه به دست طالبان شد، این شهر تا 2007 که نیروهای آمریکایی و ائتلاف آن را از دست طالبان نجات دادند، در کنترل این گروه شبه‌نظامی بود.

تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا تا 2013 در پایگاهی در موسی قلعه به عملیات مشغول بودند اگرچه این منطقه به طور کامل از وجود شبه‌نظامیان پاکسازی نشد. این شهر محل اصلی کاشت خشخاش برای تولید تریاک محسوب می‌شود و برای طالبان که محل درآمدشان این صنعت است، این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از مناطق ولایت هلمند همجوار موسی قلعه که به طور کامل تحت کنترل طالبان است نوزاد است که کنترلش برای چندین هفته بین ارتش افغانستان و طالبان دست به دست شده است. منطقه دیگر تاجیک است که بزرگترین سد تولید برق آبی افغانستان در آن واقع است. این سد تامین‌کننده برق هلمند و قندهار است اما به دلیل درگیری‌های روز دوشنبه، برق این مناطق قطع شد؛ امری که عادی و متداول است.

انتهای پیام

کد N933187

وبگردی