آفتاب

مخالفت اپوزیسیون سودان با دعوت عمر البشیر/ "قیام تنها راه تغییر است"

مخالفت اپوزیسیون سودان با دعوت عمر البشیر/ "قیام تنها راه تغییر است"

مخالفان دولت سودان در پایان مذاکرات خود در اتیوپی با نمایندگان سازمان ملل و سازمان‌های آفریقایی با رد درخواست دولت خارطوم تاکید کردند که به سوی قیام مردمی گسترده برای سرنگونی نظام عمر البشیر حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این مذاکرات که در پایتخت اتیوپی و به رهبری رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی برگزار شد، نمایندگانی از سوی دبیرکل سازمان ملل، سازمان ایگاد و اتحادیه آفریقا نیز حضور داشتند و با فرستادگان گروه مخالف دولت "ندای سودان" به گفت‌وگو پرداختند.

ایگاد، یک سازمان همکاری منطقه‌ای در آفریقا است که کشورهای اریتره، اتیوپی، سومالی، سودان، سودان جنوبی، اوگاندا، کنیا و جیبوتی عضو آن هستند.

هیات مخالفان سودانی در این نشست دیدگاه‌های خود را در خصوص صلح فراگیر و مذاکرات ملی براساس قانون اساسی را مطرح کردند.

اخیرا بکری حسن صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری سودان اعلام کرده بود که دولت این کشور در مساله مذاکرات ملی جدی بوده و آماده است تدابیر لازم را جهت برگزاری کنفرانسی برای مذاکرات اتخاذ کند که در آن تمامی گروه‌های سیاسی جامعه از جمله مخالفان حضور یابند.

عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان نیز اخیرا با درخواست از مخالفان برای پیوستن به مذاکرات صلح برای آنها عفو عمومی اعلام کرده بود.

در بیانیه جنبش ندای سودان، آمده است که حاظران نسبت به افزایش نقض حقوق بشر و ادامه حملات هوایی علیه غیرنظامیان هشدار می‌دهند و با برگزاری نشستی فراگیری برای انتقال فعالیت‌های مخالفان به مرحله جدید و حمایت از قیام گسترده مردمی در سودان توافق کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که طرف‌های حاضر در مذاکرات تاکید دارند که گزینه "قیام فراگیر" راه حل تغییر در سودان است و باید اقدامات مشترکی برای برپایی "طوفان مردمی جدیدی جهت براندازی نظام" اتخاذ شود.

انتهای پیام

کد N933001

وبگردی