آفتاب

عضویت دانشگاه محقق اردبیلی در اتحادیه دانشگاه های قفقاز ‌

عضویت دانشگاه محقق اردبیلی در اتحادیه دانشگاه های قفقاز ‌

مدیرهماهنگی اتحادیه دانشگاه های قفقاز از عضویت دانشگاه محقق اردبیلی در اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، قدیر گلکاریان در جلسه با قائم مقام رئیس، مدیرکل حوزه ریاست و مدیران دانشگاه محقق اردبیلی از انتخاب سالانه یک دانشگاه به عنوان دانشگاه فرهنگی سال خبر داد و گفت: عضویت دانشگاه محقق اردبیلی در اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز به تصویب هیات رئیسه رسیده است و در اردیبهشت سال آینده نیز در همایش سالانه اتحادیه در قبرس اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز علی رغم داشتن یک چارچوب کلی، بعد از برگزاری دومین کنگره ملی سالانه، از سطح منطقه ای خارج و به فرامنطقه‌ای تبدیل شد، گفت: این اتحادیه در سال 2007 با عضویت هشت دانشگاه از کشورهای آذربایجان، نخجوان، گرجستان، ترکیه و ایران تاسیس شد.

وی با بیان اینکه این اتحادیه هم اکنون دارای بیش از یکصد عضو می باشد، افزود: دانشگاه‌های تهران، زنجان و محقق اردبیلی و چندین دانشگاه از منطقه قبرس خواستار پیوستن به این اتحادیه هستند.

مدیر هماهنگی اتحادیه دانشگاه های قفقاز اصلاح تاریخ های تحریف شده منطقه را یکی از اهداف اولیه تاسیس این اتحادیه دانست و تصریح کرد: این اتحادیه در عمر هشت ساله خود فعالیت های بزرگی را انجام داده است.

گلکاریان از برگزاری کنفرانس زبان های رو به انقراض توسط سازمان یونسکو خبرداد و خاطرنشان کرد: در عین حال برگزاری جشنواره های ادبی و فرهنگی تحصیلات تکمیلی در ترکیه، نخجوان و تبریز از دیگر اقدامات ارزشمند این اتحادیه می باشد.

وی از تلاش برای افزایش اعضای ایرانی این اتحادیه خبر داد و گفت: هدف اتحادیه ایجاد وحدت میان دانشگاه‌ها و ارتباط آکادمیک در دانشگاه‌های منطقه است.

مدیرهماهنگی اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز تاکید کرد: ایجاد دانشگاه بین المللی در مناطق آزاد فرصت مناسبی است؛ چراکه دانشجویان این دانشگاه‌ها نقش سفیران فرهنگی ملل مختلف را ایفا خواهند کرد.

گلکاریان شناسایی نبوغ منطقه را از دیگر اهداف این اتحادیه برشمرد و افزود: کتابخانه آنلاین برای اتحادیه ایجاد خواهد شد، تا برای دانشگاه‌های عضو بصورت رایگان و برای دانشگاه‌های غیرعضو با پرداخت هزینه قابل استفاده باشد.

وی از تلاش برای تاسیس دانشگاه مشترک در منطقه قفقاز خبر داد و تصریح کرد: همه ساله اتحادیه به همراه دانشگاه های عضو، در قالب سه گروه علوم اجتماعی، بهداشت و سلامت و فنی و مهندسی تصمیم به برگزاری کنفرانس های ملی می‌کند.

گلکاریان با بیان اینکه کنگره‌ها و جشنواره‌ها بصورت ادواری در کشورهای مختلف عضو برگزار می شود، گفت: استان اردبیل با توجه موقعیت خود نسبت به کشورهای همجوار می‌تواند تقاضای میزبانی جشنواره علمی، ادبی و فرهنگی تحصیلات تکمیلی را به اتحادیه ارائه کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه های عضو اتحادیه می توانند برنامه‌ها و کنفرانس های بین المللی خود را با اتحادیه هماهنگ کنند و پس از تصویب در اتحادیه، از لوگوی اتحادیه و سایر موارد مربوط استفاده کنند.

مدیرهماهنگی اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز همچنین از انتخاب سالانه یک نفر به عنوان نخبه از حوزه های مربوطه خبر داد.

گلکاریان با بیان اینکه طرح مولانا در سازمان آموزش عالی ترکیه تصویب شده است، افزود: در این طرح تبادل استاد و دانشجو در یک الی دو ترم تحصیلی قابل انجام است.

پروفسور محمد نریمانی قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تشکر از حضور دکتر گلکاریان در دانشگاه، گفت: امکانات دانشگاه های عضو اتحادیه قفقاز اعم از مجلات، مقالات، پایان نامه، آزمایشگاه ها، کارگاه‌ها و ... در پایگاه اینترنتی اتحادیه جمع بندی شود، تا همه اعضا بتوانند از آن بصورت بهینه استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواستار برگزاری تورهای فرهنگی با هدف زبان آموزی ویژه اساتید و دانشجویان شد.

در این جلسه رضا عبدی رئیس گروه همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه، هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر دانشگاه با ظرفیت‌های اتحادیه دانشگاه های قفقاز و تلاش برای یافتن زمینه های بالقوه همکاری عنوان کرد.

عبدی اظهارامیدواری کرد: عضویت دانشگاه در اتحادیه دانشگاه های قفقاز که در راستای کیفیت بخشی به فعالیت های علمی و فرهنگی دانشگاه انجام می شود، در راستای سیاست‌های دولت بتوانیم تعامل بیشتری با اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N932992

وبگردی