آفتاب

عفو بین‌الملل مقامات بروندی را به شکنجه مخالفان متهم کرد

عفو بین‌الملل مقامات بروندی را به شکنجه مخالفان متهم کرد

عفو بین‌الملل اعلام کرد، نیروهای امنیتی بروندی با استفاده از میله گرد آهنی و اسید مخالفان دولت این کشور را در طول دوران تلاش پی‌یر نکورونزیزا برای رسیدن به سومین دور ریاست جمهوری شکنجه کرده‌اند تا از آنها اعتراف بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ عفو بین‌الملل شهادت‌هایی را ضبط کرده که نیروهای پلیس و سرویس اطلاعات ملی این کشور را متهم به شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها علیه افراد مظنون به شرکت در تظاهرات علیه تصمیم پی‌یر نکورونزیزا برای رسیدن به سومین دور ریاست جمهوری از آوریل 2015 تا کنون می‌کنند.

این سازمان در گزارش خود عنوان کرده که نیروهای پلیس بروندی در این شکنجه‌ها مردم را با کابل‌های برق و باتوم زده‌اند و نیروهای سرویس اطلاعات ملی نیز با استفاده از میله گرد آهنی مخالفان را شکنجه کرده و سر بازداشتی‌ها را در آب کثیف فرو می‌کنند.

بر اساس این گزارش، یک فرد که در ماه ژوئن در بروندی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد به عفو بین‌الملل آثار شکنجه‌ها روی بدنش را نشان داده و گفته که نیروهای امنیتی ابتدا او را با میله گرد آهنی زدند و بعد او را مجبور ساخته‌اند که برهنه شود.

همچنین یک مرد دیگر در این گزارش که در شهر نایروبی پایتخت کنیا منتشر شده، عنوان کرده است: نیروهای امنیتی بروندی بیش از یک ساعت مرا شکنجه کردند و من از حال رفتم.

وی تاکید کرد: آنها مرا مجبور کردند تا در یک وان پر از اسید باتری بنشینم و تن من به شدت سوخت.

این در حالی است که اسدراس اندیکومانا، خبرنگار 54 ساله خبرگزاری فرانسه و رادیو بین‌المللی فرانسه در بروندی نیز از ضرب و شتم شدید خود توسط نیروهای سرویس اطلاعات ملی این کشور به مدت حدود دو ساعت خبر داده و شهادت‌های وی نیز در این گزارش گنجانده شده است.

در این گزارش عنوان شده است: بازداشتی‌ها در معرض نقض حقوق بشر شامل بازداشت و دستگیری غیرقانونی، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها و فقدان دسترسی به وکیل،‌ پزشک و اعضای خانواده قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از کسانی که از آنها مصاحبه شده دسترسی به وکیل یا اعضای خانواده در زمان بازداشت نداشته‌اند.

این گزارش همچنین نسبت به افزایش استفاده از شکنجه در بروندی هشدار داد.

به نوشته عفو بین‌الملل، اگر چه این سازمان تلاش کرده تا با مقام‌های پلیس و سرویس اطلاعات ملی بروندی تماس داشته باشد اما تماس‌هایش بی‌پاسخ مانده است.

پس از آن که پی‌یر نکورونزیزا، رئیس جمهور بروندی از طرح خود برای رسیدن به سومین دور ریاست جمهوری خبر داد، مخالفان وی این طرح را بر خلاف قانون اساسی دانسته و آن را محکوم کردند و در پی اعلام این تصمیم چند ماه اعتراض در این کشور رخ داد.

انتهای پیام

کد N932491

وبگردی