آفتاب

گزارش دیلی‌تلگراف از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران

گزارش دیلی‌تلگراف از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت، سفارت بریتانیا در ایران روز یک‌شنبه همراه با شعار «مرگ بر انگلیس» که هنوز در بالای تصویر ملکه انگلیس بر دیوار نوشته شده بود ، بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در ادامه گزارش داد: این دیوار نوشته که یکی از چندین شعار نوشته شده در سراسر سفارت در هنگام ورود معترضان به داخل سفارت در 4 سال پیش به شمار می‌رود در هنگام بازگشایی سفارتخانه با وجود حضور میهمانان ویژه مانند فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا حذف نشده بود.

مقامات رسمی ایران مدعی شدند که حذف این دیوار نوشته بدون آسیب زدن به دیوارهای آن نیاز به متخصصین این کار دارد. اما شگفت‌آور این بود که پیش از دیدار هاموند این شعار که به فارسی نوشته شده بود. به هر طریقی پوشانده نشده بود. همین طور نشانه‌هایی از آسیب‌های زده شده شامل آیینه‌های شکسته وجود داشت.

هاموند در سخنانی روز یک‌شنبه در هنگام بازگشایی سفارت اعلام کرد: در آن چه که بریتانیا و ایران می‌توانند دست یابند هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.

هاموند که برای اولین‌بار بعد از 12 سال به عنوان وزیر امور خارجه از ایران دیدار می‌کرد شاهد برافراشته شدن پرچم اتحادیه اروپا در سفارت بود.

روز یک‌شنبه این مراسم نماد این شد که روابط ایران و غرب در کل و مشخصا با بریتانیا پس از توافق هسته‌ای وین پیشرفت کرده است.

این روزنامه مدعی شد بریتانیا صدها هزار پوند برای ترمیم خسارت وارده توسط معترضان هزینه کرده است. حتی امروز دیوار نوشته زرد رنگ در اتاق پذیرایی محل سکونت سفیر خوانده می‌شود: مرگ بر انگلیس .

فیلیپ هاموند در گفت‌وگویی با تلگراف درباره این که چرا بر گرفتن خسارت از ایران به عنوان پیش‌شرط بازگشایی سفارت اصرار نکرده است گفت:‌ ما تجربه‌ای داریم که اگر در موقعیت‌هایی که گفت‌وگوی دو طرفه وجود ندارد پیش شرط تعیین کنید، متوقف خواهید شد. ما مسائل متعددی داریم که نیاز است حل شود. درست‌ترین کار این است که مسیر ارتباطی ایجاد کنیم.

وی ارتباط جدید ایران و بریتانیا را صمیمانه خواند و بازگشایی سفارت‌های دو کشور را توافقی برای گفت‌وگوی متحدانه دانست. با این حال هاموند هشدار داد که گرم شدن روابط درون محدوده‌ای قرار می‌گیرد که همواره تحت تاثیر این واقعیت است که ما تفاوت‌های اساسی در نگرش به بعضی مسائل داریم.

انتهای پیام

کد N932305

وبگردی