آفتاب
هروی در گفتگو با مهر تأکید کرد؛

منتقدان دلسوز را جدی بگیریم/ خطر تکرار ترکمانچای در صورت ذوق‌زدگی

منتقدان دلسوز را جدی بگیریم/ خطر تکرار ترکمانچای در صورت ذوق‌زدگی

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، با تأکید بر لزوم توجه به منتقدان دلسوز در مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر امروز دقت نکنیم و ذوق‌زده شویم، ممکن است ترکمانچای دیگری گریبان ما را بگیرد.

جواد هروی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به در دست بررسی بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ایران و آمریکا، اظهار داشت: بحثی که الان میان ما و دولت آمریکا وجود دارد، مسطح کردن مسیر ناهموار مشکلات گذشته است.

وی با اشاره به پیشینه روابط ایران و آمریکا و با بیان اینکه گذشته ما کاملا شفاف بوده است، گفت: اما در طرف مقابل پیشینه آمریکا نسبت به ما نیز کاملا واضح است؛ آمریکایی‌ها همیشه به صورت غافلگیرانه و استعماری نسبت به ما اقدام کرده‌اند و نگاه آنها نسبت به مملکت ما به ویژه از دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد، یک نگاه کاملا امپریالیستی بوده است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس افزود: در طول تاریخ، روس‌ها نیز چنین نگاهی نسبت به مملکت ما داشتند و قراردادهای استعماری را با همین نگاه به ما تحمیل کرده‌اند؛ در رابطه با قرارداد «گلستان» چون حساب‌شده عمل نشد، نتیجه‌اش این شد که «ترکمانچای» را نصیب ما کردند.

هروی با بیان اینکه در عهدنامه گلستان چیز زیادی را از دست نداده بودیم، اما در ترکمانچای مسائل بسیاری از دست رفت، تصریح کرد: تاسف اصلی من در طول تاریخ معاصر به خاطر معاهده ترکمانچای است، نه گلستان؛ امروز ما داریم شرایط معاهده گلستان را پشت‌سر می‌گذاریم که اگر دقت نکنیم و ذوق‌زده شویم، ممکن است ترکمانچای دیگری گریبان ما را بگیرد.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم ایجاد بازار مناسب برای دولت‌های غربی در ایران، یکی از جلوه‌های این ذوق‌زدگی است.

نماینده مردم قائنات در مجلس، در توضیح این نکته گفت: قرار ما از بازگشایی و توسعه روابط، ایجاد یک جاده یکطرفه نبود؛ قرار نبود ایران بازار مصرفی برای اروپا و آمریکا شود، بلکه قرار ما این است که در سال ۱۴۰۴ قدرت اول علمی منطقه شویم و این قدرت را داشته باشیم که تولیدات علمی خود را صادر کنیم.

هروی اظهار داشت: برخلاف آنچه در مظان عام وجود دارد، قصد نداریم بازارهای غرب را در داخل باز کنیم، بلکه باید بازارهای آنها را فتح کنیم.

بی‌توجهی برخی رسانه ها به اصل «تعامل اقتصادی دوطرفه» با تبلیغ مک‌دونالد و بوئینگ

وی در رابطه با میزان توجه به این نکته در مراودات اخیر با غربی‌ها، تصریح کرد: تصور می‌کنم این نکته از منظر خیلی‌ها مغفول مانده است، البته کسانی که مذاکرات را انجام دادند و برجام را نوشتند، همین دیدگاه را دارند که تعامل ما با غرب دوطرفه و پویا باشد، اما تصور من این است که این روزها مخصوصا در رسانه‌ها نسبت به ضرورت این تعامل دوطرفه دقت‌نظر کافی وجود ندارد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به نمونه‌هایی از این ذوق‌زدگی، عنوان کرد: اینکه از بازشدن شعبه‌های مک‌‌دونالد یا فروش محصولات بوئینگ صحبت می‌شود، نشان می‌دهد که فضای تبادل یکطرفه با غربی‌ها در برخی رسانه‌ها حاکم شده است.

دولت در دیپلماسی خارجی خوب عمل کرده است

هروی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه دیپلماسی خارجی خوب عمل کرده است، افزود: در عین حال نتیجه این عملکرد را باید به گونه‌ای تنظیم کنند که دچار ذوق‌زدگی نشویم؛ من این توافق را در تاریخ معاصر یک نقطه قوت می‌دانم، اما نکند که این نقطه قوت را با یک رشته اغماض‌ها به گونه‌ای پیش ببریم که دچار پشیمانی شویم.

وی در همین رابطه با تاکید بر لزوم توجه به نقدهای منتقدان درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: به نقدهای مخربی که اساس توافق هسته‌ای را زیر سوال می‌برد، نباید وقعی گذاشت، اما باید نقدهای دلسوزان را که نسبت به مخاطرات آینده هشدار می‌دهند، جدی گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اینکه گفته شود هر نقدی نسبت به مذاکرات خلاف است، اصلا پسندیده نیست و اگر بخواهیم در بحثی با این اهمیت دیدگاه‌های نقادی را تعطیل کنیم، عملا فضای مبهمی را برای آینده ترسیم کرده‌ایم.

هروی اظهار داشت: به عنوان یک معلم تاریخ معاصر در عین حال که از آقایان ظریف و عراقچی بابت مذاکرات و توافق تشکر کرده‌ام و آنها را بوسیده‌ام، اما یادآوری هم کرده‌ام که خیلی مراقب باشند و همان‌طور که حضرت آقا فرموده‌اند آمریکا را دست‌کم نگیرند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل تاریخ معاصر نشان داده است که اینها سر ما کم کلاه نگذاشته‌اند و خیلی باید احتیاط کرد.

کد N932273

وبگردی