آفتاب
بر اساس پژوهش‌های محققان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد؛

بیشترین ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه صورت می‌گیرد

بیشترین ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه صورت می‌گیرد

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بجنورد حاکی از آن است که بالا بودن خطرعفونت‌های بیمارستانی صرف نظر از مشکلات هزینه، مهمترین دلایل واهمه بیماران در مراجعه به مراکز درمانی است و این عفونت‌ها بعد از پذیرش بیماران در بیمارستان رخ می دهد که معمولا با مرگ ومیر و ناخوشی قابل توجه همراه است.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف از این پژوهش تعیین شیوع عفونت‌های بیمارستانی و عوامل احتمالی مرتبط با آن در بیمارستان امام رضا (ع) انجام شده است. طیبه گریوانی پرستار کنترل عفونت بیمارستان امام رضا(ع) دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر روی تمامی بیماران بستری در بیمارستان انجام شده است. همچنین جمع آوری اطلاعات از طریق معاینات بالینی، تست های آزمایشگاهی و پر کردن فرم های بیماران با عفونت بیمارستانی انجام شده است.

از مجموع 13 هزار و 338 بیماری که در بیمارستان بستری شدند، 126 مورد با عفونت بیمارستانی شناسایی شدند که 55.5 درصد مرد و 45.5 درصد زن بودند. همچنین 67 درصد از افراد دچار عفونت بیمارستانی مبتلا به پنومونی، 44 درصد مبتلا به عفونت بیمارستانی و 14.28 درصد سپسیس داشتند.

اشیرشیا کولی شایع ترین پاتوژن 17.46 و سپس به ترتیب استاف اورئوس، انتروباکتر، استاف ساپروفتیکوس، سودومونا ائروژینوزا، سیتروباکتر، انترکوک و اسینتوباکتر گزارش شده بود.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که اکثریت بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه و اقلیت بیماران در بخش عفونی بستری بودند. افراد با لوله گذاری تراشه، ونتیلاتور و ساکشن دچار عفونت بیمارستانی شدند. همچنین افراد سابقه برونشیت، سابقه آسم و سابقه دیابت داشتند.

نتیجه این پژوهش حاکی از این است که فراوانی عفونت بیمارستانی کمتر از سایر مطالعات بود. همچنین اکثریت موارد عفونت از ICU گزارش شد که توزیع عفونت با سن، بخش بستری، بیماری های زمینه ای و اقدامات تشخیصی و درمانی رابطه داشت.

نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان داخلی ایران انجام شده است.

انتهای پیام

کد N932090

وبگردی