آفتاب
جوکار:

باید درز احتمالی توافق ایران و آژانس از طریق مراجع مربوطه پیگیری شود

باید درز احتمالی توافق ایران و آژانس از طریق مراجع مربوطه پیگیری شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار خبری در مورد درز اطلاعات توافق محرمانه ایران و آژانس، گفت که افشای اطلاعات محرمانه کشورها از سوی آژانس مشروعیت‌ آن را زیر سوال می‌برد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد متن برجام است و مسائلی که به صورت مخفیانه مطرح می‌شود از نظر ما جایگاه قانونی ندارد؛ بلکه آن چیزی مهم است که علنی باشد و برای مردم هم روشن باشد.

وی افزود: این‌که توافق محرمانه‌ای وجود داشته باشد و بخش‌هایی از آن در آمریکا لو برود نهایت بی‌اعتمادی به آژانس است. البته این موضوع از ذهن ما دور نیست؛ زیرا آژانس در گذشته هم چنین خلاف‌هایی را مرتکب شده و نقض مقررات و نقض طبقه بندی اسناد داشته و از این ناحیه ضررهای جبران ناپذیری به ما وارد کرده است.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان این‌که هر توافق،‌ حقوقی دارد که باید از جانب طرفین توافق رعایت شود، اضافه کرد: ما باید این موضوعات را از مراجع ذی‌ربط و ذی‌صلاح پیگیری کنیم. این برای ما قابل قبول نیست که یک سازمان بین‌المللی به راحتی اسنادی را که باید طبقه‌بندی‌اش رعایت شود در اختیار دشمنان ما قرار دهد. این مسأله نشانه‌های خوبی ندارد.

جوکار در پایان گفت: این مسأله نشانگر این است که این سازمان تحت نظر برخی قدرت‌ها اداره می‌شود و سیاست‌گذاری در این سازمان‌ها توسط آن کشورها صورت می‌گیرد و لذا مشروعیت بین‌المللی خود را از دست می‌دهند و به این سمت می‌رود که نهادهای منطقه‌ای بیشتر برای کشورها تصمیم بگیرند تا این نهادهای بین‌المللی.
کد N931832

وبگردی