آفتاب

سوئد همکاری های نظامی خود با آمریکا را گسترش می دهد

سوئد همکاری های نظامی خود با آمریکا را گسترش می دهد

وزیر دفاع سوئد از کسترش همکاری های نظامی این کشور با آمریکا در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی در اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «پیتر هالتکویست» وزیر دفاع سوئد در یک مصاحبه خبری اعلام کرد که دو کشور سوئد و آمریکا با تدوین برنامه کاری مشترکی، روابط دفاعی و نظامی خود را در ۵ حوزه علوم نظامی، آموزش، تجهیزات، پژوهش و عملیات بین المللی گسترش خواهند داد.

اظهارات هالتکویست پس از دیدار چهارشنبه گذشته «جان مک کین» سناتور آمریکایی از «استکهلم» صورت می گیرد. مک کین در این سفر با وزراء امور خارجه و دفاع و نیز فرمانده ارشد نیروهای نظامی سوئد دیدار کرده بود.

هالتکویست خاطر نشان کرد: مک کین به عنوان رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نقش مهمی را در سیاست آمریکا ایفا می کند. بنابراین سفر وی به سوئد صرفاً از باب تعارفات دیپلماتیک نیست، بلکه بخشی از یک فرایند با هدف تعمیق و توسعه همکاری های دو کشور محسوب می شود. به علاوه در این دیدارها درباره موضوع روسیه نیز بحث و گفتگو شد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رسانه ها، سوئد برای نوسازی زیردریایی ها و کشتی هایش قصد دارد بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰،‌ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کرون (معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) در برابر افزایش حضور نظامی روسیه در حوزه دریای بالتیک هزینه کند.

گفتنی است، به دنبال گسترش ناتو در شرق اروپا و حوزه بالتیک، روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که با هدف تأمین امنیت خود ناگزیر به اقدامات مشابهی دست زده و توان دفاعی خود را تقویت خواهد نمود.

کد N931297

وبگردی