آفتاب
نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی

گزارش ایسنا از سخنان رییسان دانشگاه علامه،‌ تهران و شهید بهشتی در حضور تیم مذاکراتی

گزارش ایسنا از سخنان رییسان دانشگاه علامه،‌ تهران و شهید بهشتی در حضور تیم مذاکراتی

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران با بیان این‌که در جریان مذاکرات هسته‌ای بار دیگر نقش و کارکرد علوم انسانی مشخص شد، ادامه داد: این مذاکرات نشان داد که می‌توان استکبارستیز بود اما در فضای ذهنی دنیای امروز این مفاهیم را با ابزارهایی متناسب با وضعیت مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین سلیمی که صبح امروز دانشگاه علامه طباطبایی به همکاری دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران میزبان اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و تعدادی از اساتید و دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بود در بخشی از سخنانش با بیان این که "دال مرکزی" گفتمان انقلاب اسلامی استکبارستیزی است،‌ گفت: این موضوع در جریان مذاکرات این امکان را پیدا کرد که به شیوه‌ای دیگر خود را نشان دهد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که دال مرکزی استکبارستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی تغییر نکرده اما شیوه‌ طرح آن متفاوت بوده است، ‌ادامه داد: این مذاکرات نشان داد که می‌توان استکبارستیز بود اما در فضای ذهنی دنیای امروز این مفاهیم را با ابزارهایی متناسب با وضعیت مطرح کرد.

سلیمی ادامه داد: توافق اخیر نه فقط نفی کننده دال استکبارستیزی ایران نیست بلکه روی دیگر و موثرتر از استکبارستیزی را نشان داد.

در ادامه این برنامه محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران نیز با بیان این‌که به عنوان یکی از میزبانان این همایش افتخار داریم که امروز با حضور تیم مذاکره کننده فضای لازم برای تبادل نظر و تبیین یکی از اتفاقات سرنوشت ساز کشور فراهم شده است، ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم دانشگاه ایجاد چنین فضایی است.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌هایی که از این توافق بهره زیادی خواهد گرفت حوزه علم و فن‌آوری است، ادامه داد: امروز حوزه تعیین کننده در توسعه حوزه دانش است و حوزه علم و فن‌آوری این موضوع را پوشش می‌دهد و هر کشوری که بخواهد در این مسیر موفق شود باید بر روی علم و دانش سرمایه‌گذاری کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که با توجه به این دستاورد می‌توانیم در آینده در توسعه علم و دیپلماسی علمی بیش از گذشته فعال باشیم،‌ ادامه داد: تصور می‌کنم که بعد از لغو تحریم‌ها گسترش تبادلات اقتصادی، ‌تجاری و فنی به شدت گسترش پیدا کند و تضمین کننده این تحولات ورود دانشگاه‌ها و مشارکت آن‌هاست.

او تأکید کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند مسیر بسیار خوبی را برای ورود دانشگاه‌ها در مسیر انتقال تکنولوژی فراهم کند و لازمه آن این است که ما ‌آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کنیم.

در این برنامه هم‌چنین محمدمهدی تهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای از جمله شهید علیمحمدی و مجید شهریاری از اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشکی، ادامه داد: در علوم حکمرانی در کشور بیش از هر زمان دیگری است. علم و سیاست در تبادلات بین‌المللی به یکدیگر نزدیک شده است.

وی در بخشی از صحبت‌هایش ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری دریافته‌ایم که دفاع از توانایی‌های علمی به مراتب پیچیده‌تر از منافع سیاسی و اقتصادی است و این بدون تعاملات علمی امکان‌پذیر نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که پیشرفت علمی و تعاملات در این زمینه سبب بزرگی است، افزود: طرف‌های مقابل با فشار می‌خواستند پیشرفت علمی ایران را متوقف کنند که به اذعان خودشان در این مسیر موفق نشدند.

انتهای پیام

کد N931001

وبگردی