آفتاب

پ.ک.ک امروز پ.ک.ک دیروز نیست

پ.ک.ک امروز پ.ک.ک دیروز نیست

موج جدید درگیری‌ها میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه شبیه به اوج درگیری‌های دو طرف در دهه‌ 90 نیست؛ حملات و تاکتیک‌هایی که پ.ک.ک امروز علیه نیروهای امنیتی و ارتش ترکیه به کار می‌گیرد، باعث تعجب و شگفتی بسیاری از کارشناسان امنیتی شده است.

موج جدید درگیری‌ها میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه شبیه به اوج درگیری‌های دو طرف در دهه‌ 90 نیست؛ حملات و تاکتیک‌هایی که پ.ک.ک امروز علیه نیروهای امنیتی و ارتش ترکیه به کار می‌گیرد، باعث تعجب و شگفتی بسیاری از کارشناسان امنیتی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الحیاه، ارتقای پیش بینی نشده توانایی‌های پ.ک.ک و فعالیت‌های اطلاعاتی این گروه کارشناسان مسائل جنگ را غافلگیر کرده است. همچنین کیفیت "حملات داوطلبانه" اعضای پ.ک.ک علیه نیروهای دولتی که ظرف 45 روز جان 55 نیروی امنیتی و ارتش را گرفته‌، باعث تعجب کارشناسان شده است.

برای همگان در ترکیه مشخص شده است که پ.ک.ک ظر‌ف سه سال آتش بس یک دقیقه را هم از دست نداده است. آنها به تعهد خود مبنی بر عقب نشینی از ترکیه و بردن سلاح‌هایش به شمال عراق پایبند نبوده‌اند و در مقابل شبکه اطلاعاتی خود را در استان‌های جنوب شرق ترکیه گسترش داده‌اند و زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطی و لجستیکی‌شان قوی‌تر شده است.

به گفته کارشناسان مسائل ترکیه، افزایش توان امنیتی-نظامی پ.ک.ک در ترور نیروهای امنیتی ترکیه در خانه‌هایشان و یا در خیابان‌ها که در روز روشن صورت می‌گیرد آشکار است. این امور نشانگر وجود شبکه گسترده اطلاعاتی و برنامه ریزی است که بخش عمده‌ای از حملات را با زیرنظر گرفتن مسیرهای حرکت نظامیان ترکیه اجرا می‌کند. به ویژه آنکه در انفجار اخیر مشخص شده است بمبی که در نزدیکی شهر دیاربکر جان هشت سرباز را در خودروشان گرفت از حدود دو سال قبل کار گذاشته شده بود تا "در وقت ضرورت" آماده انفجار باشد.

همچنین مقادیر زیاد مواد منفجره‌ای که شناسایی شده یا برای حملات مورد استفاده قرار گرفته است، باعث نگرانی شدید دستگاه‌های امنیتی شده است. اکنون در عملیات‌های پ.ک.ک حرف و حدیث‌هایی در مورد استفاده از چندین تن یا صدها کیلوگرم مواد منفجره است.

از سوی دیگر یک رخداد خطرناک‌تر نیز صورت گرفته است و به نظر می‌رسد پ.ک.ک پس از درگیری‌هایش با داعش در سوریه روش‌های این گروه را تقلید می‌کند و از سپرهای انسانی در عملیات استفاده می‌کند. آخرین نمونه این عملیات نیز در چهارشنبه گذشته صورت گرفت که افراد مسلح راننده یک تانکر حامل گاز مایع را در نزدیکی استان باتمان تهدید کردند و بمبی بزرگ را در کامیون وی کار گذاشتند و به او دستور دادند که به ایست بازرسی ارتش حمله کند. آنها خود نیز با خودرو شخصی پشت سر کامیون حرکت می‌کردند اما راننده این کامیون از این عملیات نجات یافت چرا که 100 متر پیش از رسیدن به ایست بازرسی خود را به بیرون پرت کرد و بمب نیز به انفجار تانکر نینجامید و عملیات شکست خورد.

نکته قابل توجه این است که دسته جوانانی که در حال حاضر این عملیات را اجرا می‌کنند زمانی که دست به خشونت می‌زنند این کار را برای تحقیق هدف انجام نمی‌دهند بلکه ارعاب و ایجاد خشونت برای آن‌ها هدف است.

در مقابل افزایش کیفیت حملات پ.ک.ک، اما به نظر می‌رسد که دست دولت ترکیه بسته است چرا که کارشناسان نظامی می‌گویند که عملیات ارتش علیه این حزب هنوز به سطح هدف قرار دادن رهبران آن در مقرهایشان یا بازداشت موثر فعالان آن نرسیده است؛ اقدامی که در حملات گذشته ارتش محقق می‌شد و به نظر می‌رسد علت این است که حزب عدالت و توسعه تمایل دارد راه را برای بازگشت به مذاکرات باز بگذارد.

بسیاری بر این باورند که این تحول کیفی در توانایی‌های پ.ک.ک باعث شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از آن که بهای جنگ علیه پ.ک.ک بسیار سنگین شود، به تسریع در برگزاری انتخابات روی بیاورد..

انتهای پیام

کد N930886

وبگردی