آفتاب
لاریجانی در همایش روز پزشک:

ضرورت طراحی مکانیزم ارتقاء سهم ایران در دانش جهانی/غرب زورگو است

ضرورت طراحی مکانیزم ارتقاء سهم ایران در دانش جهانی/غرب زورگو است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی می گویند غرب زورگو است. معلوم است که غرب زورگو است، اما در همین دالان زورگویی توانستیم پیشرفت کنیم البته ممکن است لغزش هایی هم در حواشی آن باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک گفت: اگر در روز پزشک خواسته های جامعه پزشکی در سطح کلان کشور مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن بزرگداشت پیران این رشته صورت گیرد می تواند محفل پربرکتی برای کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه ابن سینا شخصیت عالم، پرکار، دانشمند و یک فیلسوف بزرگ بود، افزود: کاری که ابن سینا کرد خلق چیز جدید بود؛ از قرن ۱۱ تا ۱۷ در غرب تفکر ابن سینایی حاکم بود و بعد از رنسانس، افکار جدید به وجود آمد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایرانیان کارشان ترجمه نبوده و همیشه ابداع کردند افزود: امروز نمی توان این گونه عمل کرد، باید سهم ایران و ایرانیان را در پیشرفت علمی به صورت ارائه مقالات علمی بالا برد در حالی که با روش هایی که امروز در دانشگاه‌ها رایج است نمی توانیم سهم مهمی در دانش جهانی داشته باشیم.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز به دلیل ارتباطات وسیع در جهان کاری از عهده فرد به تنهایی برنمی آید بلکه به کار جمعی به خصوص در زمینه های آزمایشگاهی و میدانی نیاز است.

وی تصریح کرد: باید مکانیزم درستی برای بالا بردن سهم ایران در دانش جهانی طراحی کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: می توان مراکز تخصصی برای این امر ایجاد کرد و در بودجه سالانه هم آن را در نظر گرفت. البته امسال با وضعی که دولت داشت خشکسالی بودجه داشتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای برخی امور باید در سطح کلان برنامه ریزی شود که مساله بهداشت و درمان نیز از جمله این موارد است، گفت: در مساله هسته ای ابهام وجود دارد برخی می گویند خوب است و برخی می گویند خوب نیست، اما سوال اینجا است که ما از مساله هسته ای چه می خواستیم؟

لاریجانی گفت: ما می گفتیم باید در ایران غنی‌سازی داشته باشیم در این باره ملت پافشاری کرد و مذاکره‌کنندگان هم تلاش کردند تا در نهایت غنی سازی را قبولاندیم.

رئیس مجلس ادامه داد: اینکه یک سند مهم را تخریب کنیم، کار درستی نیست، برخی می گویند غرب زورگو است. معلوم است که غرب زورگو است، اما در همین دالان زورگویی توانستیم پیشرفت کنیم البته ممکن است لغزش هایی هم در حواشی آن باشد.

وی با اشاره به نیاز کشور به ۸ هزار تخت بیمارستانی عنوان کرد: مشخص نیست که با وضع و بنیه اقتصادی فعلی کشور می توان این نیاز پزشکی را تامین کرد یا نه.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: فعلا ۴۰۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی در کشور کلنگ زده شده است در حالی که سهم بودجه عمرانی دولت امسال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد دلار بوده است. بنابراین باید این بخش را به بخش خصوصی واگذار کرد.

نماینده مردم قم افزود: باید بسته هایی ایجاد کرد که چرخه اقتصادی داشته باشد و در حوزه پزشکی نیز باید این مشوق ها را ایجاد کنید تا انگیزه لازم به وجود آید.

لاریجانی ادامه داد: ما در قانون بودجه امسال به دولت اجازه دادیم که طرح های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند، اما نمی دانیم چرا این کار در این چند ماه انجام نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این ساماندهی باید صورت گیرد تا در برنامه ششم توسعه برای افق ۵ ساله کشور تعیین تکلیف کنیم.

وی تصریح کرد: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش کردیم مدیریت بیمه سلامت به وزارت بهداشت واگذار شود درست هم این است باید این مساله مکانیزم مدیریتی راحتی داشته باشد. این مساله را آنجا تصویب کردیم و باید دولت لایحه آن را ارائه دهد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به سیاست های جمعیتی گفت: وزارت بهداشت در زمینه سیاست‌های جمعیتی باید با نحو معقولی عمل کند، نباید روش های غیرکارشناسی به کار گرفته شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در این زمینه وزارت بهداشت محور است، خاطرنشان کرد: باید با تمام مسائل پزشکی یک مسیر معقول روبه رشد در این زمینه طراحی کنیم و لایحه ای تهیه شود که کشور با شیب درست در آن حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ساماندهی مساله ازدواج و افزایش جمعیت نگاه کارشناسی نیاز دارد و وزارت بهداشت باید در این زمینه تنظیم مجدد انجام دهد.

کد N930829

وبگردی