آفتاب

پکن برای "رژه بزرگ" آماده می‌شود

پکن برای "رژه بزرگ" آماده می‌شود

امروز(یکشنبه) هزاران سرباز از چین، روسیه و دیگر کشورها اقدام به تمرین رژه در شهر پکن کردند تا خود را برای برگزاری رژه بزرگ نظامی گرامی‌داشت پایان جنگ جهانی دوم در ماه آینده میلادی در این شهر آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش چین معروف به ارتش آزادی خلق قصد دارد در این رژه که برای سوم سپتامبر برنامه ریزی شده به نمایش قابلیت‌های پیشرفته خود همزمان با تلاش‌های پکن به منظور جسارت در قبال ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی بپردازد.

امروز مرکز شهر پکن به روی مردم این شهر مسدود شده بود اما تصاویری که از تمرین های اجرا شده در این منطقه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته نشان می‌دهند که خودروهای حامل موشک چین از میدان تیان آنمن عبور کرده و سربازانی حامل پرچم‌های مغولستان و کوبا در این میدان دیده می شوند. همچنین در تصاویر دیگر نیز هلی کوپترهای نظامی در حالی که عدد "70 "را با آرایش خود درست کرده‌اند بر فراز این منطقه پرواز می کنند.

خبرگزاری رسمی شینهوای چین گزارش داد، بیش از 10000 پرسنل نظامی چین به همراه بیش از 500 خودرو و حدود 200 هواپیما در این تمرین رژه شرکت کردند.

بر اساس گزارش این رسانه دولتی، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و مکزیک نیز قصد دارند در این رژه بزرگ شرکت کنند. دولت چین گفته بیش از 10 کشور دیگر نیز در این رژه شرکت می کنند اما آنها را معرفی نکرده است.

چین گفته است که این رژه در گرامیداشت هفتادمین سالگرد تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم و به منظور نشان دادن تعهد پکن به صلح است. اما در عین حال برخی کشورهای دیگر نسبت به رویکرد پکن در رویارویی بر سر مناقشات ارضی اظهار نگرانی کرده‌اند.

این مساله موجب شده که شرکت در رژه ماه سپتامبر چین دارای بار سیاسی باشد.

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، روسای جمهور روسیه، مصر، مغولستان و جمهوری چک به همراه رهبران کشورهای آسیای مرکزی که نامی از آنها برده نشده، دعوت به شرکت در این رژه را پذیرفته‌اند. پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرده در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم شرکت خواهد کرد اما دستیاران او گفته‌اند که وی هنوز در خصوص شرکت در مراسم این رژه نظامی در پکن تصمیم نگرفته است.

پکن همچنین فعالانه تلاش دارد تا در رقابت با ژاپن که به گفته بسیاری از چینی ها اظهار ندامت کافی در قبال حمله‌اش به چین در جنگ جهانی دوم نکرده، حمایت تعداد هر چه بیشتری از کشورها را به خود جلب کند.

روز شنبه مقام‌های چینی خبرنگاران خارجی را به یک پایگاه نظامی در نزدیکی پکن بردند تا شاهد رژه صدها سرباز یونیفورم پوش باشند.

آخرین بار چین در سال 2009 یک چنین رژه بزرگی را به مناسبت شصتمین سالگرد پایه گذاری جمهوری خلق چین برگزار کرد.

رژه در چین

رژه در چین

انتهای پیام

کد N930823

وبگردی