آفتاب

نیویورک‌تایمز: زمان فعالیت یک زن در سمت دبیرکلی سازمان ملل فرا رسیده است؟

نیویورک‌تایمز: زمان فعالیت یک زن در سمت دبیرکلی سازمان ملل فرا رسیده است؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: این مساله که دبیرکل آتی سازمان ملل مرد خواهد بود یا زن به یکی از موضوعات اصلی مکالمات در داخل و خارج از راهروهای سازمان ملل تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، چندین کشور به رهبری کلمبیا از این ایده که نوبت یک زن است تا زمام امور سازمان ملل را به عهده گیرد، حمایت می‌کنند. گروه‌های زنان نیز فهرست‌هایی را از نامزدهای سمت دبیرکل سازمان ملل تهیه کرده و رهبران برجسته جهان نیز از کشورها خواسته‌اند تا زنان را نامزد این سمت کنند.

زنان برای هدایت و رهبری کشورهایی همچون آلمان و کره‌جنوبی انتخاب شده‌اند. صندوق بین‌المللی پول تحت ریاست یک زن است و برخی از بزرگترین کمپانی‌های اروپایی در قوانین خود آورده‌اند که 30 درصد از کرسی‌های سرپرستی‌شان باید به زنان محول گردد. "مارگات والستروم"، وزیر امور خارجه سوئد یک سیاست خارجی فمنیست را دنبال می‌کند و معتقد است رعایت حقوق زنان برای صلح و ثبات جهان جهانی است و "هیلاری کلینتون"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز در حال حاضر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی کشورش است.

اما سازمان ملل از آغاز کارش در سال 1945 میلادی همیشه تحت رهبری یک مرد بوده است.

"ماری رابینسون"، رئیس‌جمهور سابق ایرلند گفت: پس از هشت دبیرکل مرد سازمان ملل، ریش سفیدان کاملاً با این ایده موافقند که اکنون زمان انتخاب یک زن در این سمت است. اما اگر نامزد درست و واقعی یک مرد باشد، باید او را انتخاب کنیم. نامزد درست و واقعی باید مستقل بوده و نباید زیر منت منافع کشورهای عضو باشد.

این اظهارات نه‌تنها بیانگر درخواست بی‌طرفی جنسیتی است بلکه نشان‌دهنده افزایش حس سرخوردگی از راه تیره و مبهمی است که در آن قدرت‌های جهان یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا درخصوص انتخاب دبیرکل سازمان ملل چانه می‌زنند.

دیپلمات‌ها و فعالان جامعه مدنی می‌گویند، اگر این روند تغییر نکند، سازمان ملل برای رسیدگی به بحران‌های جهانی تبدیل به سازمانی قدیمی، نامناسب و ناکارآمد می‌شود.

کشورهای محدودی نامزدهای خود را اعلام کرده‌اند و براساس پروتکل دادن فرصت به تمامی بلوک‌های منطقه مختلف، شرق اروپا در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصتش است.

به خاطر مطرح شدن درخواست‌ها برای اعلام نامزدهای زن، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری بیشتر اسم‌هایی که مطرح می‌شود، زن هستند. این افراد شامل "ایرینا بوکورا" دبیرکل یونسکو از بلغارستان، "میشله باچلت"، رئیس‌جمهور شیلی، "کریستالینا جورجیوا" از بلغارستان و معاون رئیس کمیسیون اروپا و "هلن کلارک"، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند است که رهبری برنامه‌های توسعه سازمان ملل را به عهده دارد.

یکی از مردهای که نامزد این سمت شده "دانیول ترک"، رئیس‌جمهور سابق اسلووانی است.

هلن کلارک در مصاحبه تلفنی خود از اعلام اینکه به این شغل علاقه‌ای دارد یا خیر امتناع کرده اما گفت: نظر من این است که زنان طیف وسیع‌تری از تجارب زندگی را با خود به همراه می‌آورند. برای تمامی سمت‌های عالی جهان زنان نیز باید فرصت برابر برای رقابت در به دست آوردن آن داشته باشند.

منشور سازمان ملل با جزئیات دقیق نحوه انتخاب دبیرکل این سازمان را اعلام نکرده است اما در عمل شورای امنیت در تاریخ 70 ساله‌اش نامزد ترجیحی خود را اعلام کرده که توسط اعضای مجمع عمومی تایید شده است. اما این مساله باعث شکایت بسیاری از دیپلمات‌ها شده است.

در حال حاضر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل یکی از مدافعان حمایت از زنان در سمت‌های مدیریتی است و گاهی از رهبران دولت‌ها نیز برای عدم انتصاب زنان بیشتر در کابینه انتقاد کرده است.

انتهای پیام

کد N930764

وبگردی