آفتاب
رئیس دولت محلی کریمه:

روسیه و اوکراین راهی جز همزیستی مسالمت آمیز ندارند

روسیه و اوکراین راهی جز همزیستی مسالمت آمیز ندارند

«سرگئی آکسیونوف» رئیس دولت محلی شبه جزیره کریمه با بیان اینکه روابط میان روسیه و اوکراین مستحکم است، تنها راه پیش روی آنها را همزیستی مسالمت آمیز دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل خبرگزاری ریانوستی، آکسیونوف در نشست مطبوعاتی در واکنش به اظهارات «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین که گفته بود زمانی که طبل جنگ به صدا در می آید کی­ یف دوستی ندارد، گفت: برخی به دنبال تغییر سنت های تاریخی و از بین بردن ارزش های معنوی مشترک ما هستند.

وی افزود: آنها نتوانستند هیچ کاری بکنند، ما به شهروندان اوکراین احترام می گذاریم و روابط دوستی میان ملت های ما مستحکم است. رئیس دولت محلی کریمه یادآور شد: کشورهای ما با رشته های مستحکمی به هم متصل هستند و امکان قطع آن وجود ندارد، بنا بر این روسیه و اوکراین چاره ای جز همزیستی مسالمت آمیز ندارند.

گفتنی است کریمه شبه جزیره ای استراتژیک در دریای سیاه است که ۶۰ سال قبل رهبر اتحاد جماهیر شوروی آن را به اوکراین هدیه داد. این منطقه اکنون به کانون تنش های میان غرب و روسیه تبدیل شده است.

از لحاظ تاریخی نیز شبه جزیره کریمه از امپراطوری بیزانس و عثمانی ها گرفته تا آلمان نازی همواره صحنه اشغال و تاخت و تاز بوده و اکنون نیز روسیه و غرب بر سر آن دچار اختلاف شده اند. هم اکنون روس تبارها ۵۹ درصد و اوکراینی ها نیز ۲۴ درصد از جمعیت این شبه جزیره را به خود اختصاص می دهند.

کد N930038

وبگردی