آفتاب

تحرکات اسرائیل در منطقه و هوشیاری مقاومت

تحرکات اسرائیل در منطقه و هوشیاری مقاومت

کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که که اسرائیل برای دست زدن به اقداماتی جدی در منطقه آماده می‌شود اما در مقابل گروه‌های مقاومت نیز به شکل چشم‌گیری به افزایش توان نظامی خود مبادرت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه کویتی الرای گفته‌اند که رهبران تل‌آویو به این نتیجه رسیده‌اند وضعیتشان در مرحله سرنوشت سازی قرار دارد چرا که معتقدند ایران با وجود 35 سال محاصره توانسته از جنبش‌های مقاومت و در راس آن‌ها حزب الله لبنان و جنبش‌های فلسطینی جهاد و حماس در غزه حمایت کند، پس بعد از توافق هسته‌ای و پیش رفت ایران به عنوان یک کشور دارای توانایی هسته‌ای و توانایی‌های مالی و نظامی، اوضاع چگونه خواهد شد. به ویژه این که روسیه در انبارهای استراتژیک خود را برای ایران گشوده است و در نتیجه حزب الله و سازمان‌های فلسطینی بیش از هر زمان دیگری از این امر بهره‌ خواهند برد.

منابع مذکور به حملات اسرائیل به پایگاه‌هایی در سوریه اشاره کرده و می‌گویند که این حملات پس از سقوط چهار موشک به منطقه‌ای خالی از سکنه در خان ارنبه صورت گرفت اما طرفی که حامی نظام سوریه یا حزب الله باشد، مسئولیت شلیک این موشک‌ها را برعهده نگرفت.

آنها می‌گویند: تشدید اقدامات اسرائیل با این امر همسو است که صداهایی در داخل اسرائیل از سوی موشه یعالون، وزیر جنگ بالا رفته است که ایران را به دست داشتن در پشت این اوضاع متهم کرد و به غرب هشدار می‌دهد که اسرایئل خویشتن داری نخواهد کرد و به شدت پاسخ خواهد داد.

پس از سخنان یعالون، مواضع مشابهی نیز از سوی رهبران شاخه‌های نظامی مختلف مطرح شد که تهدید می‌کردند به سوریه و جهاد اسلامی حمله می‌کنند اما این اعتقاد وجود دارد که اسرائیل می‌خواهد احساسات یهودیان آمریکایی در کنگره را برانگیزد تا با توافق هسته‌ای موافقت نکنند. همچنین اسرائیل معتقد است که می‌تواند سناریوی نظامی مشخصی را تحمیل کند. به ویژه این که حزب الله به اعتقاد اسرائیل در سوریه گیر افتاده است. اما واقعیت این است که حزب الله جبهه سوریه تا لبنان را یکپارچه و غیرجدای از هم به حساب می‌آورد. به همین دلیل حزب الله سطح آمادگی خود را به بالاترین سطح جهت رویارویی با جنگ یا سناریوی شبیه جنگ ژوئیه 2006 رسانده است.

انتهای پیام

کد N929758

وبگردی