آفتاب

عمر البشیر: درگیری‌های دارفور و کردفان جنوبی در سال 2016 پایان می‌یابد

عمر البشیر: درگیری‌های دارفور و کردفان جنوبی در سال 2016 پایان می‌یابد

رئیس‌جمهوری سودان پس از آنکه به شورشیان اجرای یک آتش‌بس دو ماهه را پیشنهاد داد تا به مذاکرات ملی بپیوندند، اعلام کرد، درگیری‌هایی که دارفور، کردفان جنوبی و مناطق نیل آبی را دربر گرفته در سال 2016 میلادی پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان که به خاطر اتهامات جنایات جنگی مربوط به درگیری‌های دارفور تحت تعقیب است، تلاش‌های خود را برای برگزاری مذاکرات ملی افزایش داده که ژانویه سال گذشته میلادی با هدف رسیدگی به صدها مشکل سودان آن را اعلام کرده بود.

عمر البشیر در نشست شورای حزب حاکم "کنگره ملی" گفت: به امید خدا سال 2016 میلادی پایان شورش و مشکلات امنیتی در نیل آبی، کردوفان جنوبی و دارفور خواهد بود.

خارطوم از سال 2003 میلادی در حال مبارزه با شورشیان در دارفور و از سال 2011 میلادی در حال مبارزه با ارتش آزادی‌بخش خلق سودان شاخه شمال در کوردوفان جنوبی و نیل آبی بوده است.

عمر البشیر در سخنرانی خود گفت: شورش در دارفور پایان یافته و باقی شورشیان در لیبی و سودان جنوبی پناه گرفته‌اند؛ ادعایی که مقامات سودان پیش‌تر نیز آن را مطرح کرده بودند.

اظهارات عمر البشیر یک روز پس از آن مطرح شد که وی به شورشیان اجرای یک آتش‌بس دو ماهه و عفو را پیشنهاد کرد تا به مذاکرات بپیوندند.

شورشیان هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند، اما آنها به همراه اکثر گروه‌های اپوزیسیون پیشتر اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد چراکه جو موثری برای برگزاری این مذاکرات وجود ندارد.

هنگامی که شورشیان کمپینی را علیه دولت خارطوم آغاز کرده و نسبت به نادیده گرفته شدن اعتراض کردند، درگیری‌های دارفور آغاز شد.

به گفته سازمان ملل حدود 300 هزار تن در درگیری‌های دارفور کشته شده و نزدیک به 2.5 میلیون تن نیز بی‌خانمان شدند و این در حالی است که دادگاه کیفری بین‌الملل عمر البشیر را به ارتکاب جنایات جنگی در جریان این درگیری تحت پیگرد قرار داده است.

انتهای پیام

کد N929453

وبگردی