آفتاب
در ادامه مخالفت با توافق هسته ای؛

تداوم تحریم‌های ضد ایرانی در میشیگان آمریکا فارغ از رأی کنگره

تداوم تحریم‌های ضد ایرانی در میشیگان آمریکا فارغ از رأی کنگره

سماجت ایالت های آمریکا به حفظ تحریم های ضد ایرانی گزینه ای است که جمهوری خواهان برای به چالش کشاندن توافق هسته ای ایران بر روی آن حساب باز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی سیگنال، تعطیلات تابستانی کنگره بهانه ای بود برای به درازا کشاندن زمان رای گیری بر سر توافق هسته ای ایران که طبق جدول زمانی از پیش تعیین شده به  ۱۷ سپتامبر برابر با ۲۶ شهریور موکول شده است. اما این گونه به نظر می آید که مجالس قانونگذاری در برخی از ایالت های آمریکا از وقفه ایجاد شده راضی نیستند و برای نشان دادن مخالفت خود با توافق هسته ای ایران منتظر بازگشایی کنگره نخواهند بود.

از این رو، ایالت «میشیگان» با طرح دو قطعنامه ضد ایرانی اهرم فشار خود را بر دولت واشنگتن سنگین تر کرده تا به سهم خود مانع از تصویب «برجام» در کنگره آمریکا شود. علاوه بر این، مجلس نمایندگان ایالتی در جهتی پیش می رود که حتی در صورت موافقت کنگره با توافق هسته ای ایران، ایالت میشیگان از اختیارات قانونی خود برای ادامه تحریم ها علیه این کشور استفاده کند.

«تیم کلی» نماینده ایالتی میشیگان از حزب جمهوری خواه که یکی از دو قطعنامه ضد ایرانی را مطرح کرده است این اقدام را به منزله قوت قلبی برای مخالفین توافق هسته ای در کنگره آمریکا توصیف کرد.

به ادعای وی، از آنجا که توافق هسته ای به دست آمده در شمار معاهدات آمریکا نیست، میشیگان می تواند به تحریم هایی که در سال ۲۰۱۲ علیه ایران وضع شده ادامه دهد و مانع از فعالیت تجاری شرکت های ایالتی با ایران شود.

این ادعا ریشه در قانونی دارد که به موجب آن نمی توان ایالت های آمریکا را به اجرای معاهدات و توافقات بین المللی ملزم نمود، مگر آنکه ملاحظات جدیدی از سوی کنگره برای واداشتن آنها به تبعیت از یک قانون فدرال تعریف شود.

ناگفته نماند که دولت واشنگتن باید ایالت های آمریکا را ملزم به تبعیت از توافق هسته ای ایران کند حال آنکه گفته می شود که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین جلسه استماعی که در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان داشت حق ایالت های آمریکا به تداوم تحریم های ایرانی را مورد تایید قرار داد.

پیشتر نیز دو ایالت «نیویورک» و «کالیفرنیا» از قصد خود برای تداوم تحریم های ضد ایرانی علیرغم رای نهایی کنگره آمریکا سخن گفته بودند.

کد N929416

وبگردی