آفتاب
نقدی:

در رسیدگی به برجام، خط قرمزمان حفظ وحدت داخلی است

در رسیدگی به برجام، خط قرمزمان حفظ وحدت داخلی است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در بحث رسیدگی به برجام در مجلس بایستی به نتیجه تمکین کنیم و جلوی شکسته شدن وحدت داخلی را که خط قرمزمان است بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبررگزاری ددانشجوویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج در همایش گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد،‌گفت: ما درگیر یک جنگ همه جانبه با استکبار هستیم و بارها نیز به این موضوع اشاره کرده‌ایم اما کمتر توجهی به آن شده است. مسأله فقط انرژی هسته‌ای نیست بلکه فراتر از آن است. استکبار جهانی به دنبال جلوگیری از پیشرفت و توسعه انقلاب اسلامی است و تنها به موضوع هسته‌ای توجهی ندارد.

وی با بیان این‌که روزی نیست که رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران سخنانی را بر زبان نیاورد، گفت: مسأله اصلی آمریکا در برابر ایران مسأله انقلاب اسلامی و پیشرفت آن است. انقلاب ایران با سرعت در حال پیشرفت است و یک به یک صندلی‌های قدرت در دنیا را از دست آمریکا خارج می‌سازد و آنها به دنبال این هستند که از هر طریقی جلوی این پیشرفت را بگیرند.

نقدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ استکبار به کشور و جلوگیری از پیشرفت ایران،‌ گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفته‌اند آنها می‌خواهند به ما نفوذ کنند و جلوی پیشرفت شگرف انقلاب اسلامی در عرصه جهانی رابگیرند، اما ما به هیچ وجه نباید به آنها چنین اجازه ای را بدهیم.

وی به بحث ارجاع توافق هسته‌ای ایران به مجلس اشاره و اظهار کرد: بحث درباره مسأله هسته‌ای را به مجلس سپرده‌ایم و امیدواریم نمایندگان به خوبی این موضوع را پیگیری کنند اما باید بدانیم که به هیچ وجه نباید اجازه داد که روند بررسی این توافق هسته‌ای در مجلس موجب ایجاد تفرقه شود و وحدت داخلی را تهدید کند. البته ما با هر قراردادی که دولت جمهوری اسلامی ایران را محدود کند جلوی حمایت ایران از مستضعفان را بگیرد و تهدیدکننده وحدتمان باشد مخالف خواهیم بود.

نقدی افزود: در بررسی توافق هسته‌ای در مجلس باید با آنچه نهادهای قانونی مسئول در این موضوع به عنوان نتیجه نهایی اعلام می‌کنند تمکین کنیم ولو این‌که در متن برجام کلمات و جملاتی وجود داشته باشد که بتوان در آینده از آنها سوءاستفاده کرد. حفظ وحدت داخلی در حال حاضر مهمترین مسأله ماست.

رئیس سازمان بسیج در ادامه به راهکارهای نفوذ دشمن در کشور اشاره کرد و گفت: باید هر طور شده جلوی نفوذ دشمن در کشور را بگیریم. دشمن با راهکارهای زیادی در فکر نفوذ به کشور است، اما دو شاهراه مهم را در این میان در نظر دارد که یکی ایجاد ادراک سازی در این زمینه است که بهبود وضعیت اقتصادی ایران و آسایش مردم در گرو رابطه همدلانه ما با قدرت‌های جهانی و دیگری این‌که سعادت جامعه ایرانی را در گرو آزادی‌های فاسد و بی‌بندوباری نشان دادن است.

وی با تأکید بر این‌که امروز در جنگ اقتصادی با قدرت‌های جهان هستیم، خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب جنگ‌های زیادی را پشت سر گذاشیتم. زمانی درگیر جنگ‌های کودتایی و تروریستی بودیم و زمانی جنگی همه جانبه علیه امنیت کشور را با رژیم بعثی عراق داشتیم و امروز نیز در حال جنگ اقتصادی با قدرت‌های جهانی هستیم. اما توجه به این نکته مهم است که از دل مقاومتمان در برابر هر کدام از این جنگ ها نیروهایی بزرگ و تأثیرگذار را تربیت کرده و تحویل جامعه داده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج به جنگ کشور علیه گروهک‌های تروریستی در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: از دل مقاومت در برابر گروهک‌های تروریستی و امتیاز ندادن به آنها نیروی امنیتی کم نظیری در کشور ایجاد شد که امروز می‌تواند جاسوس آمریکا را دستگیر کند و هم‌پای با بزرگترین سازمان های امنیتی دنیا عمل کند. در دوران دفاع مقدس نیز جنگی نظامی به ما تحمیل شد و عده‌ای به دنبال سازش و تسلیم بودند. اما به فرموده امام خمینی (ره) مقاومت کردیم و از دل این مقاومت نیز نیروی نظامی کم نظیری که آمریکا هم در مقابل آن اظهار عجز دارد به وجود آمد و این نتیجه مقاومت در برابر قدرت‌های استکباری است.

وی همچنین به تجربه‌های گذشته ایران در مقاومت برابر نیروهای غربی و استکباری اشاره کرد و گفت: تجربیات قبلی به ما نشان داده‌اند که اگر در همین جنگ اقتصادی نیز مقاومت کنیم در آینده اقتصادی عالی خواهیم داشت و رسیدن به این اقتصاد عالی نیز از طریق توجه به نظریه اقتصاد مقاومتی میسر می‌شود.

او با برشمردن ضرورت‌های دستیابی به یک اقتصاد پیشرفته اظهار کرد: برای رسیدن به اقتصاد پیشرفته نیازمند نیروی انسانی،‌ دانش و فناوری، مواد اولیه،‌ انرژی، سرمایه و بازار مصرف هستیم و اگر کشوری اینها را در اختیار داشته باشد می‌تواند یک اقتصاد برتر را نیز داشته باشد و ایران از معدود کشورهایی است که همه این ضرورت‌ها را در کنار هم دارد.

نقدی افزود: ما امروزه 10 میلیون نیروی تحصیل‌کرده داریم که حداقل 900 هزار نفرشان بیکارند و همچنین دانش و فناوری گسترده‌ای که با وجود 5 میلیون دانشجو در سراسر کشور و ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی در تمام رشته‌های دانشگاهی محقق شده است.

رئیس سازمان بسیج به وجود اکثر انرژی‌های اولیه و سوخت‌های فسیلی در منابع طبیعی ایران اشاره کرد و افزود: ما ظرفیت‌های بسیاری داریم که می‌توانیم از آنها برای تأمین منابع اولیه برای ایجاد یک اقتصاد پیشرفته و توسعه‌مند استفاده کنیم. همچنین ما سالیانه 830 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که می‌تواند در حکم یک سرمایه داخلی انبوه برای تولید باشد. بازار 80 میلیونی داخل کشور نیز تأمین کننده آخرین ضرورت که همان وجود خریداران است. و با توسعه آن باید به 400 میلیون نفری که در کشورهای همسایه هستند و ایجاد یک بازار مصرف بزرگ غیرقابل تحریم را رقم می‌زند توجه داشت.

او با طرح این پرسش که چرا با وجود تمام ضرورت‌های شکل‌گیری یک اقتصاد پیشرفته، اقتصاد ایران هنوز به توسعه نرسیده است، گفت: ما تمام ضرورت‌های لازم برای یک اقتصاد پیشرفته را داریم اما آنچه کم است خودباوری و همت و نیز مدیریت اقتصادی است. اگر بتوانیم این دو را نیز به ضرورت‌های موجود اضافه کنیم اقتصادی پیشرفته خواهیم داشت.

نقدی با اشاره به این‌که برای پیشرفت اقتصادی و رسیدن به آن دو نگاه وجود دارد، اظهار کرد: یک نگاه این است که از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم و اقتصادی درونزا داشته باشیم و نگاه دوم می گوید سیاست خارجی را تغییر دهیم و با فلان کشور مستکبر کنار بیاییم تا اقتصادمان بهبود یابد. که ما طرفدار نگاه اول هستیم و نگاه دوم را رویکردی عقیم و بی‌فایده می‌دانیم. نگاه اول همان نگاهی است که به اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود و اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای است که از سوی نخبگان اقتصادی مورد حمایت قرار گرفته است و هیچ کس در برابر این نظریه که مبدع آن مقام معظم رهبری است جرأت ایستادگی را ندارد.

رئیس سازمان بسیج مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را مورد بازخوانی قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که مولد، درون‌زا،‌ پیشرو و برونگراست اما اقتصاد عاریتی که در برابر آن قرار می‌گیرد در پی دنباله‌روی و تقلید از اقتصادهای جهانی است. ما نیازی به تغییر سیاست خارجی نداریم. بلکه باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های داخلی آماده کنیم. اگر شرایط سرمایه‌گذاری داخلی را فراهم نکنیم تغییر سیاست خارجی نیز برای ما سودمند نخواهد بود. اما اگر شرایط اقتصادی را برای سرمایه‌های داخلی فراهم کردیم آن وقت سرمایه گذاران خارجی نیز به ایران خواهند آمد.

وی در پایان بحث تأسیس فروشگاه‌های مواد غذایی مک دونالد در ایران را اقدام مخربی دانست و گفت: از تأسیس فروشگاه‌های مک دونالد در ایران صحبت می‌کنند تا هم پول و هم اخلاق ما را با هم ببرند. معلوم است که غربی‌ها وقتی به فکر سرمایه‌گذاری در ایران بیفتند فقط به فکر بهره‌کشی از توان کشور خواهند بود و به توسعه صنایع بزرگ در ایران توجهی نخواهند داشت.

انتهای پیام

کد N929376

وبگردی