آفتاب

جزئیات همایش سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال

جزئیات همایش سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بر ضرورت بررسی تدابیر کنونی اقتصاد کلان دولت و ارتباط آن با سیاست‌های صنعتی و تجاری و سیاست‌های تجاری پشتیبان توسعه صنعتی صادرات‌محور و اشتغال بنیان و سیاست‌ها و راهبردهای صنعتی و تجاری در شرایط رفع تحریم‌ها با تکیه بر رویکرد اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضوی در یک نشست خبری با اشاره به چشم‌انداز آینده صنعت و تجارت در جهان و جایگاه بالقوه کشورمان و تجارب موفق در سیاست‌های صنعتی و تجاری جهان و امکان الگوگیری از آن‌ها در ایران از برگزاری نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در روزهای 18 و 19 مهرماه خبر داد و تاکید کرد: در این همایش تدابیر کنونی اقتصاد کلان دولت و ارتباط آن با سیاست‌های صنعتی و تجاری و سیاست‌های تجاری پشتیبان توسعه صنعتی صادرات‌محور و اشتغال بنیان به ویژه طی دوره الحاق به سازمان جهانی تجارت بررسی خواهدشد.

رضوی در عین حال بیان کرد: سیاست‌های اقتصاد کلان و فضای سرمایه‌گذاری جهت حمایت از سیاست‌های تجاری و صنعتی صادرات محور و اشتغال‌بنیان، راهبردهای صنعتی و تجاری در شرایط پسا تحریم با تکیه بر رویکرد اقتصاد مقاومتی، نقش سیاست‌های صنعتی در تعمیق و ایجاد توازن در زنجیره ارزش و جایگاه صنایع های تک و دانش بنیان در سیاست صنعتی از دیگرمحورهای همایش محسوب می شود.

وی گفت: عصر نوین اقتصادی را با مشخصه‌های متعددی می‌توان شناخت که مهم‌ترین آن‌ها در مولفه‌های تأثیرگذار بر قدرت اقتصادی کشورها و توان رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای جهانی تعریف می‌شود و در واقع کمتر صحبت از مزیت‌های نسبی و منبع‌محوری به میان می‌آید و آنچه که عامل قدرت است عبارت از توان کشورها در خلق ارزش افزوده و برخورداری از مزیت‌های رقابتی است.

او با بیان اینکه همایش می تواند نقطه عطفی در ارایه دیدگاههای نو برای تدوین سیاستهای صنعتی و تجاری کشور برای توسعه صادرات و اشتغال محسوب می شود بیان کرد: یکی از مهم ترین اهداف این همایش بحث و گفت و گوی تجربیات کشورهای مختلف در این حوزه و درس گیری سیاسی از این تجربه ها برای تدوین بهترین الگوی صنعتی و تجاری کشور است.

وی، چشم‌انداز آینده صنعت و تجارت در جهان و جایگاه بالقوه ایران، تجارب موفق در سیاست‌های صنعتی و تجاری جهان و امکان الگوگیری از آن‌ها در ایران را از جمله محورهای همایش عنوان کرد.

رضوی افزود: در حاشیه همایش بین المللی سیاستهای صنعتی و تجاری شش میزگرد تخصصی با محورهای « توسعه اشتغال و سیاست صنعتی، نقش خوشه‌های صنعتی در توسعه صادرات و سیاست صنعتی، رابطه دولت و بخش خصوصی در پیشبرد سیاست‌های صنعتی-تجاری، سیاست‌های تجاری حامی سیاست الحاق به سازمان جهانی تجارت، الزامات و چشم‌انداز توسعه صنعت خودرو و الزامات و چشم‌انداز توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی» برگزار خواهد شد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی همچنین از برگزاری کارگاههای تخصصی با عناوین خوشه‌های موفق صادراتی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، فولاد، خودرو و صنایع غذایی در حاشیه همایش خبر داد و گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی موجب استفاده و الگوبرداری از موفقیت‌های موجود درحوزه های یاد شده می شود.

رضوی همچنین با تاکید بر اهمیت و ضرورت برگزاری این همایش از دیدگاه وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد: این همایش با هدف تبادل نظر در زمینه سیاست‌های صنعتی و تجاری مکمل سیاست‌های اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط دولت و به منظور اطمینان از رشد بلند مدت اقتصاد صادرات محور و اشتغال‌زا با حضور چهره‌های شاخص بین المللی مثل «جاستین لین، معاون سابق بانک جهانی و از اقتصاددانان برجسته در حوزه سیاست صنعتی و همین طور اندیشمندان برجسته داخلی و ایرانی فعال در دانشگاهها و موسسه های پژوهشی بین المللی برگزار خواهد شد.

وی افزود: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این همایش می‌توانند به سایت‌های IBTC.IR و یا ITPC2015.IR مراجعه کنند و یا با مرکز تماس 8695 تماس بگیرند.

رضوی، تبادل نظر در مورد سیاست‌های در دست تدوین تجاری و صنعتی برای رشد پایدار صادرات محور و اشتغال‌زا در ایران و دستیابی به پیشنهادات مشخص جهت توسعه صنعتی و تجاری برای لحاظ در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ را از اهداف مهم این همایش عنوان کرد.

وی گفت: در ایران موضوع سیاست‌های صنعتی و تجاری مدتی طولانی است که مورد توجه سیاست‌گذاران قرار دارد و در ارتباط با تدوین آن تلاش‌هایی به عمل آمده که بی شک با تدوین و اجرایی شدن این سیاست‌ها به عنوان دو مجموعه منسجم و یکپارچه خط دهنده زمینه‌های رشد هماهنگ اقتصادی و تحول ساختاری در ایران به نحو هدفمند‌تری تأمین می‌شود.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: با آگاهی نسبت به این موضوع و با الهام از تجربه کشورهای متقدم صنعتی، موجی گسترده در جهان به سمت ارتقای ساختارهای اقتصادی با رویکرد غلبه بخش صنعت شکل گرفت، بنابراین بهبود وضعیت تولیدات صنعتی در بسیاری از کشورها به عنوان پیش شرط افزایش قدرت اقتصادی و رقابت‌پذیری در بازارهای جهان شناخته شد و از این رو سیاست‌های صنعتی با رویکرد گزینشی بر صنایع روز به روز بیشتر اهمیت یافت ضمن اینکه نقش سیاست‌های تجاری نیز به واسطه تعیین نحوه حمایت‌های تجاری از صنایع در کنار این سیاست‌ها پررنگ‌تر شد.

وی در عین حال بیان کرد: جای تعجب نیست که در حال حاضر کمتر کشور در حال توسعه‌ای را می‌توان یافت که نسبت به تدوین مجموعه‌ یکپارچه‌ای از سیاست‌ها و سیاست‌های صنعتی و تجاری بی‌تفاوت بوده باشد.

او گفت: در ایران موضوع سیاست های صنعتی و تجاری مدتهای طولانی است که مورد توجه سیاستگذاران قرار دارد و در ارتباط با تدوین آن تلاش‌هایی به عمل آمده و بی شک با تدوین و اجرایی شدن این سیاستها به عنوان دو مجموعه منسجم و یکارچه خط دهنده، زمینه های رشد هماهنگ اقتصادی و تحول ساختاری در ایران به نحو هدفمندتری تامین خواهد شد.

انتهای پیام

کد N929324

وبگردی