آفتاب
رییس کل سازمان نظام پزشکی:

طب سنتی بازشناسی و به نسل جدید معرفی شود

طب سنتی بازشناسی و به نسل جدید معرفی شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر لزوم توجه به حوزه طب سنتی در کشور گفت: طب سنتی ایرانی باید بازشناسی شده و مجددا به نسل جدید معرفی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در آیین رونمایی از مجسمه شیخ الرئیس بوعلی سینا ضمن تشکر از مسئولان حاضر در این مراسم و تشکر ویژه از مهندس چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: کمیسیون سلامت برای اولین بار در دوره جدید در شورای شهر ایجاد شد. همچنین در رابطه با طرح ترافیک نیز جامعه پزشکی تهران امسال بالاترین میزان دریافت طرح ترافیک را داشتند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بازشناسی شخصیت علمی و اجتماعی بوعلی سینا برای جامعه گفت: اولین پیوند عصب از سوی ابوعلی سینا انجام شده اما متاسفانه در کتاب‌های غربی این دانشمند به عنوان یک پزشک عربی معرفی شده است.

وی بر لزوم توجه خاص به میراث ناملموس کشور تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت این میراث به سرعت مصادره می‌شوند. بنابراین باید به آنها توجه کرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های بزرگ آنها بهره بریم. من همینجا از وزیر بهداشت درخواست می‌کنم که در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به میراث ناملموس کشور شود و از وزیر می‌خواهم که این موضوع را در دولت مطرح کند.

زالی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم ابوعلی سینا مستندسازی است، گفت: از وی کتاب‌ها و تالیف‌های بسیار زیادی موجود است که این کار با توجه به زندگی پرمخاطره او ستودنی است.

زالی با اشاره به لزوم توجه به حوزه طب سنتی در کشور ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه طب سنتی در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به صورت فصل مهمی اعلام شده، باید به طور جدی و با شکل نوین این طب سنتی ایرانی بازشناسی و مجددا به نسل جدید معرفی شود؛ چرا که این حوزه ظرفیت بسیار جدی در کشور دارد.

وی همچنین گفت:‌ در کشورهای اروپای غربی بیش از 25 درصد از موارد و مداخلات درمانی از طب سنتی استفاده می‌شود. بنابراین باید به این طب در کشور توجه ویژه شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی با اشاره به مقام بالای علمی ابوعلی سینا برخی از نظریه‌ها و کتب وی را برشمرد و گفت: کتاب قانون ابوعلی سینا 600 سال به عنوان کتاب مرجع تمام مدارس پزشکی چه در اروپا و چه در کشورهای اسلامی بوده است.

در ادامه نیز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران ضمن ابراز خوشحالی نسبت به اینکه مجسمه یکی از مشاهیر بزرگ در یکی از المان‌های شهری رونمایی می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ایران توانسته و هنوز هم می‌توانیم. متاسفانه دانشمندان ما در چند قرن اخیر کمتر دیده شدند و کشفیات آنها به نام غربی‌ها ثبت و ضبط شده، اما ما باید این موضوع را بزداییم تا هویت ملی و مکتبی خود را نشان دهیم چرا که این دانشمندان هویت ملی ما هستند.

چمران افزود: اینها هویت و سابقه تاریخی ما هستند و باعث زنده ماندن ارزش‌های کشور می‌شوند. بنابراین باید تلاش کنیم تا این مشاهیر را به بهترین نحو نگهداریم و به نسل‌های بعد نیز منتقل کنیم.

انتهای پیام

کد N929309

وبگردی